ETCS rádiótáviratok /2
Vissza az előző táviratokhoz
129-es rádióüzenet – érvényesített vonatadatok:
Ebben a rádióüzenetben a mozdonyvezető által megadott és érvényesített vonatadatokat küldi el a vonat az RBC-nek. Ehhez a 11’ csomagot használjuk.
Változó |
Hossz [bit] |
Megjegyzés |
NID_MESSAGE |
8 |
Üzenet azonosítója (=129) |
L_MESSAGE |
10 |
Üzenet hossza (min. 287/311) |
T_TRAIN |
32 |
Időbélyeg |
NID_ENGINE |
1 |
Fedélzeti ETCS azonosító |
0’ vagy 1’ csomag |
114/138 |
Helyzetjelentés |
Csomagok: 11’ (érvényesített vonatadat) |
Érvényesített vonatadatok rádióüzenete
130-as rádióüzenet – tolatási kérelem:
A 130-as rádióüzenetben a vonat tolatási kérelemmel fordul az RBC felé. Az üzenet a kérelmen kívül semmilyen további információt nem tartalmaz.
Változó |
Hossz [bit] |
Megjegyzés |
NID_MESSAGE |
8 |
Üzenet azonosítója (=130) |
L_MESSAGE |
10 |
Üzenet hossza (min. 165/189) |
T_TRAIN |
32 |
Időbélyeg |
NID_ENGINE |
1 |
Fedélzeti ETCS azonosító |
0’ vagy 1’ csomag |
114/138 |
Helyzetjelentés |
Tolatási kérelem rádióüzenet
132-es rádióüzenet – menetengedély-kérés:
A vonat menetengedélyért folyamodhat az RBC-hez, például, ha menetengedélyének végéhez közelít, vagy ha valamely szakasz szakaszidőzítője meghatározott idő múlva lejárna. További alkalmazási eset a küldetés kezdetének folyamata. Az üzenet egy módosítóval továbbítja azt az információt is, hogy valamilyen okból törölte-e a fedélzeti berendezés a pályaleírást (vészmegállás, időzítő lejárta, stb.).
Változó |
Hossz [bit] |
Megjegyzés |
NID_MESSAGE |
8 |
Üzenet azonosítója (=132) |
L_MESSAGE |
10 |
Üzenet hossza (min. 166/190) |
T_TRAIN |
32 |
Időbélyeg |
NID_ENGINE |
1 |
Fedélzeti ETCS azonosító |
Q_TRACKDEL |
1 |
Pályaleírás törlése megtörtént-e? |
0’ vagy 1’ csomag |
114/138 |
Helyzetjelentés |
Menetengedély-kérés rádióüzenet
136-os rádióüzenet – helyzetjelentés:
Az általános helyzetjelentés rádióüzenete opcionálisan kiegészülhet még a hibajelentés csomagjával, illetve a külső eszközök csomagjával.
Változó |
Hossz [bit] |
Megjegyzés |
NID_MESSAGE |
8 |
Üzenet azonosítója (=136) |
L_MESSAGE |
10 |
Üzenet hossza (min. 165/189) |
T_TRAIN |
32 |
Időbélyeg |
NID_ENGINE |
1 |
Fedélzeti ETCS azonosító |
0’ vagy 1’ csomag |
114/138 |
Helyzetjelentés |
Opcionális csomagok: 4 (Hibajelentés), 44 (ERTMS/ETCS rendszeren kívüli alkalmazások által használt adatok) |
Helyzetjelentés rádióüzenete
137-es rádióüzenet – rövidített menetengedély-kérés elfogadása:
Az RBC a 9-es rádióüzenettel a jelenlegi, fedélzeten érvényes menetengedélynél rövidebb menetengedély elfogadását kérelmezheti a vonattól. A 137-es rádióüzenettel a fedélzet elfogadja a felajánlott menetengedélyt úgy, hogy abban hivatkozik a kérelmező üzenetben szereplő időbélyegre.
Változó |
Hossz [bit] |
Megjegyzés |
NID_MESSAGE |
8 |
Üzenet azonosítója (=137) |
L_MESSAGE |
10 |
Üzenet hossza (min. 197/221) |
T_TRAIN |
32 |
Időbélyeg |
NID_ENGINE |
1 |
Fedélzeti ETCS azonosító |
T_TRAIN |
32 |
Hivatkozás a kérelmező üzenet időbélyegére |
0’ vagy 1’ csomag |
114/138 |
Helyzetjelentés |
Rövidített menetengedély-kérés elfogadásának rádióüzenete
138-as rádióüzenet – rövidített menetengedély-kérés elutasítása:
A 9-es rádióüzenetre válaszul a vonat ezzel az üzenettel elutasítja a felajánlott menetengedélyt, így az aktuális marad érvényben.
Változó |
Hossz [bit] |
Megjegyzés |
NID_MESSAGE |
8 |
Üzenet azonosítója (=138) |
L_MESSAGE |
10 |
Üzenet hossza (min. 197/221) |
T_TRAIN |
32 |
Időbélyeg |
NID_ENGINE |
1 |
Fedélzeti ETCS azonosító |
T_TRAIN |
32 |
Hivatkozás a kérelmező üzenet időbélyegére |
0’ vagy 1’ csomag |
114/138 |
Helyzetjelentés |
Rövidített menetengedély-kérés elutasításának rádióüzenete
146-os rádióüzenet – nyugtázás:
A rádióüzenet az időbélyeggel hivatkozott üzenet nyugtázására használatos. Felépítése ennek megfelelően az alábbi táblázatban látható:
Változó |
Hossz [bit] |
Megjegyzés |
NID_MESSAGE |
8 |
Üzenet azonosítója (=146) |
L_MESSAGE |
10 |
Üzenet hossza (=83) |
T_TRAIN |
32 |
Időbélyeg |
NID_ENGINE |
1 |
Fedélzeti ETCS azonosító |
T_TRAIN |
32 |
Hivatkozás a nyugtázásra kerülő üzenet időbélyegére |
Nyugtázás rádióüzenete
147-es rádióüzenet – rendkívüli megállás nyugtázása:
Az üzenettel a vonat nyugtázza a rendkívüli megállásra utasító üzenetet. Ha feltételes rendkívüli megállásról beszélünk, akkor a vonat egy módosítóval azt is jelzi, hogy meghaladta-e már vagy sem a feltételes megállási helyet az üzenet vételekor, következésképpen figyelembe vette-e magát a rendkívüli üzenetet.
Változó |
Hossz [bit] |
Megjegyzés |
NID_MESSAGE |
8 |
Üzenet azonosítója (=147) |
L_MESSAGE |
10 |
Üzenet hossza (min. 171/195) |
T_TRAIN |
32 |
Időbélyeg |
NID_ENGINE |
1 |
Fedélzeti ETCS azonosító |
NID_EM |
4 |
Nyugtázandó rendkívüli üzenet azonosítója |
Q_EMERGENCYSTOP |
2 |
Meghaladta-e már a vonat a vészmegállás helyét az üzenet vételekor? |
0’ vagy 1’ csomag |
114/138 |
Helyzetjelentés |
Rendkívüli megállás nyugtázása rádióüzenet
149-es rádióüzenet – pálya szabad jelentés nyugtázása:
Az üzenettel a mozdonyvezető nyugtázása jut vissza az RBC-hez arról, hogy a vonat előtt lévő pályaszakasz (a jelzőig) szabad (lásd még 34. távirat). A rádióüzenet semmilyen más információt nem tartalmaz.
Változó |
Hossz [bit] |
Megjegyzés |
NID_MESSAGE |
8 |
Üzenet azonosítója (=149) |
L_MESSAGE |
10 |
Üzenet hossza (min. 165/189) |
T_TRAIN |
32 |
Időbélyeg |
NID_ENGINE |
1 |
Fedélzeti ETCS azonosító |
0’ vagy 1’ csomag |
114/138 |
Helyzetjelentés |
Pálya szabad jelentés nyugtázása rádióüzenet
150-es rádióüzenet – küldetés vége:
A 150-es rádióüzenetet elküldése után következhet a kommunikációs kapcsolat befejezésének kezdeményezése, aminek megtörténte után az RBC megszűnik felügyelni a vonat mozgását.
Változó |
Hossz [bit] |
Megjegyzés |
NID_MESSAGE |
8 |
Üzenet azonosítója (=150) |
L_MESSAGE |
10 |
Üzenet hossza (min. 165/189) |
T_TRAIN |
32 |
Időbélyeg |
NID_ENGINE |
1 |
Fedélzeti ETCS azonosító |
0’ vagy 1’ csomag |
114/138 |
Helyzetjelentés |
Küldetés végének rádióüzenete
153-as rádióüzenet – rádiós infill kérése:
A 153-as üzenet segítségével kommunikál a vonat a körzetben található RIU-val. Az üzenetben megadja a következő főjelzőhöz tartozó balízcsoport azonosítóját, amelyre a kitöltő információkat várja, illetve ugyanezen üzenetet használja a vonat a rádiós infill befejezésének elküldéséhez is – a Q_INFILL változó értékének függvényében.
Változó |
Hossz [bit] |
Megjegyzés |
NID_MESSAGE |
8 |
Üzenet azonosítója (=153) |
L_MESSAGE |
10 |
Üzenet hossza (min. 190/214) |
T_TRAIN |
32 |
Időbélyeg |
NID_ENGINE |
1 |
Fedélzeti ETCS azonosító |
NID_C |
10 |
A következő főjelzőhöz tartozó balízcsoport ország/régió azonosítója |
NID_BG |
14 |
A következő főjelzőhöz tartozó balízcsoport azonosítója |
Q_INFILL |
1 |
Infill kezdete vagy vége |
0’ vagy 1’ csomag |
114/138 |
Helyzetjelentés |
Rádiós infill-kérelem üzenete
154-es rádióüzenet - nem kompatibilis verzió:
Verziótól független felépítésű rádióüzenet, amelyben a vonat a pályaoldal rendszerverziójával való inkompatibilitásról tájékoztat. A függetlenség mindenkori biztosítása céljából az üzenet a lehető legegyszerűbb felépítésű.
Változó |
Hossz [bit] |
Megjegyzés |
NID_MESSAGE |
8 |
Üzenet azonosítója (=154) |
L_MESSAGE |
10 |
Üzenet hossza (=51) |
T_TRAIN |
32 |
Időbélyeg |
NID_ENGINE |
1 |
Fedélzeti ETCS azonosító |
Nem kompatibilis verzió rádióüzenet
155-ös rádióüzenet – kommunikációs kapcsolat kezdeményezése:
Szintén verziótól független felépítésű, egyszerű rádióüzenet, amellyel a vonat kommunikációs kapcsolat felépítését kezdeményezi RIU-val vagy RBC-vel.
Változó |
Hossz [bit] |
Megjegyzés |
NID_MESSAGE |
8 |
Üzenet azonosítója (=155) |
L_MESSAGE |
10 |
Üzenet hossza (=51) |
T_TRAIN |
32 |
Időbélyeg |
NID_ENGINE |
1 |
Fedélzeti ETCS azonosító |
Kommunikációs kapcsolat kezdeményezése rádióüzenet
156-os rádióüzenet – kommunikációs kapcsolat befejezése:
Az előzőekhez hasonlóan állandó felépítésű rádióüzenet, amellyel a vonat a kommunikációs kapcsolat befejezését kéri a RIU-tól, vagy RBC-től.
Változó |
Hossz [bit] |
Megjegyzés |
NID_MESSAGE |
8 |
Üzenet azonosítója (=156) |
L_MESSAGE |
10 |
Üzenet hossza (=51) |
T_TRAIN |
32 |
Időbélyeg |
NID_ENGINE |
1 |
Fedélzeti ETCS azonosító |
Kommunikációs kapcsolat befejezése rádióüzenet
157-es rádióüzenet – helyzetjelentés küldetés kezdetén:
Küldetés kezdetén a vonat a tárolt pozíciót elküldi az RBC-nek. Érvényes adat esetén a folyamat zökkenőmentesen továbbhaladhat. Ha a pozíció érvénytelen, akkor az RBC még megerősítheti azt, illetve felelősséget vállalhat a vonatért. Az üzenet ezen kívül opcionálisan kiegészülhet még a hibajelentés és a külső rendszerek csomagokkal.
Változó |
Hossz [bit] |
Megjegyzés |
NID_MESSAGE |
8 |
Üzenet azonosítója (=157) |
L_MESSAGE |
10 |
Üzenet hossza (min. 167/191) |
T_TRAIN |
32 |
Időbélyeg |
NID_ENGINE |
1 |
Fedélzeti ETCS azonosító |
Q_STATUS |
2 |
A pozíciós adat állapota |
0’ vagy 1’ csomag |
114/138 |
Helyzetjelentés |
Opcionális csomagok: 4 (Hibajelentés), 44 (ERTMS/ETCS rendszeren kívüli alkalmazások által használt adatok) |
Helyzetjelentés rádióüzenete küldetés kezdetén
159-es rádióüzenet – kapcsolat létrejött jelentés:
Kommunikációs kapcsolat sikeres létesítésekor (biztonsági kapcsolat felépült, kompatibilis verziók, stb.) a fedélzet a 159-es rádióüzenet elküldésével informálja a pályaoldalt a kapcsolat felépüléséről. Az üzenet opcionálisan kiegészülhet a 3’ csomaggal, amelyben a vonat elküldi érvényes telefonszámait a pályaoldalnak.
Változó |
Hossz [bit] |
Megjegyzés |
NID_MESSAGE |
8 |
Üzenet azonosítója (=159) |
L_MESSAGE |
10 |
Üzenet hossza (min. 51) |
T_TRAIN |
32 |
Időbélyeg |
NID_ENGINE |
1 |
Fedélzeti ETCS azonosító |
Opcionális csomagok: 3’ (Fedélzeti telefonszám) |
Kapcsolat létrejött jelentés rádióüzenete
Vissza a táviratokhoz
Lap teteje
ETCS
Az ETCS
Az ETCS története
ETCS specifikációk
Rendszerelemek
Pályamenti rendszerelemek
- Balíz
- LEU egység
- Hurok
- Rádióhálózat
- RBC központ
- RIU egység
Fedélzeti rendszerelemek
- EVC
- BTM/LTM modul
- DMI
- JRU adatrögzítő
- Odométer
- STM modul
- Rádió
- TIU egység
- Vonatintegritás
ETCS szintek
1-es szint
2-es szint
3-as szint
STM szint
0-s szint
ETCS üzemmódok
Küldetés ETCS-ben
Az ETCS nyelv
Változók
Csomagok
Táviratok
Üzenetek
ETCS könyv
Az ETCS jelene
Az ETCS jövője
Vissza a főoldalra