Az EVC-ről általánosságban
Az EVC funkciói
Az EVC rendszertechnikai adatai
Az EVC-ről általánosságban
A fedélzeti berendezés lelke az ún. Európai Biztonsági Számítógép (European Vital Computer – EVC). Az EVC alapvető fontosságú eleme az ETCS fedélzeti berendezésnek, ezért erre egy fail-safe számítógépet használnak. A fedélzeti berendezésben egy erre a célra kifejlesztett duál pre-processzor bonyolítja le a kommunikációt és az interfészvezérlést. Az EVC a jármű agya, éppen ezért gyakorlatilag minden egységgel kapcsolatban áll. Ez dolgozza fel továbbá a kerékérzékelő és a radar (odométer) szolgáltatta adatokat is, illetve periodikusan kiadja az onnan beolvasott adatokat és az aktuális sebességértékeket. Az EVC az összes szükséges fizikai és logikai interfésszel rendelkezik ahhoz, hogy a fedélzeti rendszer más elemeit csatlakoztatni lehessen, továbbá a szükséges diagnosztikai interfészek is rendelkezésre állnak, amely lehetővé teszi a fenntartó személyzet számára, hogy a (hiba)diagnosztikai adatokat letöltse.
EVC a V63 156 számú MÁV mozdonyon, illetve Alstom EVC rack
Az EVC funkciói
A fedélzeti berendezés központi irányító egysége a fedélzeti számítógép. Ebben az alfejezetben összefoglaljuk mindazon funkciókat és feladatokat, amelyek szorosan az EVC-hez, illetve általánosan a fedélzeti berendezés felügyelete alá tartoznak. Az alfejezet nem követ specifikációs csoportosítási elveket. Az áttekinthetőség érdekében kérjük válassza ki, melyik funkció(csoport) érdekli:
Az EVC rendszertechnikai adatai
EVC hardver
Az EVC – feladatainak ellátásához – folyamatosan információt gyűjt, felügyeletet biztosít és bizonyos vezérlési feladatokat is ellát. A felügyelethez felhasznált információk származhatnak a (fedélzeten tárolt) pályatérképből, pálya-jármű információ-átvitelből, kézi adatbevitelből és a jármű érzékelőiből (pl. sebességmérők).
EVC (Alstom)
E modulnak létfontosságú feladatai vannak, éppen ezért szükséges a szisztematikus hibák kiküszöbölése és a fail-safe vonatbefolyásolás biztosítása. Fizikailag az EVC házában foglal helyet a JRU is, de nem tartozik az EVC-hez. Itt találhatóak továbbá a ventillátorok, amelyek biztosítják az EVC szekrényen belüli légáramlást megelőzve a disszipáló elemek túlmelegedését. Legalább egy ventillátornak mindig működnie kell a szükséges légáram biztosításához.
Az EVC az összes fizikai és logikai interfésszel rendelkezik ahhoz, hogy a fedélzeti rendszer más elemeit csatlakoztatni lehessen. Ezen kívül az EVC diagnosztikai interfésszel is rendelkezik, amely lehetővé teszi a fenntartó személyzet számára, hogy a hibadiagnosztikai adatokat letöltse.
EVC szoftver
Egy tipikus EVC szoftver három fő részből áll:
az operációs rendszer, amely hibatűrő képességekkel rendelkezik és tartalmazza a kommunikációs rendszert is,
a felhasználói szoftver A csatornája, amely az EVC minden elvárt funkcióját megvalósítja (életvédelmi és egyéb feladatokat is), és
a felhasználói szoftver B csatornája, amely minden életvédelmi funkciót ellát az A csatornához képest diverz módon.
A szoftverelemek más-más kártyán helyezkednek el az EVC-n belül. Ennek oka egyrészt a konkrét hardverfelépítés, másrészt az életvédelmi vezérlőrendszerekre vonatkozó követelmények teljesítése.
Lap teteje
ETCS
Az ETCS
Az ETCS története
ETCS specifikációk
Rendszerelemek
Pályamenti rendszerelemek
- Balíz
- LEU egység
- Hurok
- Rádióhálózat
- RBC központ
- RIU egység
Fedélzeti rendszerelemek
- EVC
- BTM/LTM modul
- DMI
- JRU adatrögzítő
- Odométer
- STM modul
- Rádió
- TIU egység
- Vonatintegritás
ETCS szintek
1-es szint
2-es szint
3-as szint
STM szint
0-s szint
ETCS üzemmódok
Küldetés ETCS-ben
Az ETCS nyelv
Változók
Csomagok
Táviratok
Üzenetek
ETCS könyv
Az ETCS jelene
Az ETCS jövője
Vissza a főoldalra