Az EVC speciális funkciói
1. Elnyomás funkció, „Megállj!” állású jelző meghaladása
Bizonyos esetekben és bizonyos feltételekkel lehetőség van a vonat számára rendelkezésre álló menetengedély végének szándékos meghaladására. Az alábbiakban pontokba szedve olvashatók azok a körülmények, amelyek miatt ezt a "biztonsági engedményt" valóban szükséges lehetővé tenni a vonatközlekedés mindenkori fenntartása érdekében:
1-es szinten, a jelző továbbhaladást engedélyező jelzési képet nem tud adni (pl. jelzőhiba, vágányút nem beállítható);
1-es szinten, a vonat menetengedély nélkül állt meg (pl. miután a menetengedély lerövidült egy időzítés lejárta miatt);
2/3-as szinten, a vonat olyan helyen kényszerült megállásra, ahol nincs menetengedélye és a rádiókapcsolat nem elérhető (pl. túlhaladás vagy vészüzenet vétele után);
2/3-as szinten, a vonat két szomszédos RBC körzet határán állt meg (pl. a két RBC közötti kapcsolat nem áll rendelkezésre);
2/3-as szinten, a vonat azután állt meg, hogy átlépte a két szomszédos RBC körzet határát (pl. a fogadó RBC felé nem tud kapcsolatot teremteni);
2/3-as szinten, az RBC nem képes továbbhaladási engedélyt adni (pl. megszakadt a kapcsolata a biztosítóberendezéssel);
balesetveszély elkerülése céljából.
0-s szintű körzetben a menetengedély végének meghaladása a nemzeti szabályokban meghatározott eljárások körébe tartozik. Az ERTMS/ETCS fedélzeti berendezés ebben a folyamatban nem érintett, mivel nem felügyeli a vonatmozgást.
A menetengedély végének meghaladása funkció kiválasztásához, a mozdonyvezetőnek szüksége van a forgalomirányító személyzet engedélyére. Ennek mikéntje a nemzeti szabályrendszerben meghatározott módon zajlik. Figyelembe véve, hogy a menetengedély végének meghaladásakor a vonat mozgásáért a mozdonyvezető tartozik teljes felelősséggel, a funkció kiválasztása után az aktuális üzemmód az alábbiak szerint módosul:
FS, OS, SB vagy PT mód esetén azonnal SR (saját felelősségű) üzemmódba vált a rendszer. SR mód esetén természetszerűleg továbbra is abban marad.
Tolatás módban változatlan marad az aktuális üzemmód.
Unfitted módban (0-s körzetben), vagy STM szinteken (SE/SN) a mód csak abban az esetben vált SR üzemmódra, ha a szint 1-es, 2-es vagy 3-as szintre változik.
Az üzzemmdváltásoknak megfelelően a funkció kiválasztásakor a felügyeletben jelentős változások történnek (pl. túlhaladás funkció elnyomása). Az alábbiakban a „Megállj” állású jelző meghaladásának lehetőségei kerülnek ismertetésre.
Meghaladás korlátozott menetengedéllyel
Ezzel a funkcióval biztosítható, hogy a vonat a „Megállj” állású jelzőt meghaladja, láttávolságra közlekedjen és a lezárt, de nem szabad állapotú vágányút esetében a lehetőségekhez mérten felügyeletet biztosítsanak számára.
Ehhez a vezetőnek a kapott engedély függvényében a meghaladást kezdeményeznie kell az DMI-on keresztül, mely az adatrögzítőben bejegyzésre kerül. A funkció kiválasztása védett a véletlen, nem szándékos kezeléssel szemben és üzemmódtól függetlenül csak akkor kezdeményezhető, ha a vonat aktuális sebessége nem haladja meg a nemzeti értékekben erre vonatkozó sebességértéket.
A funkció természeténél fogva a túlhaladás felügyelet inaktív, de a vonatsebesség nem haladhatja meg a nemzeti értékben meghatározott sebességhatárt. A vonat továbbra is fogadja a pályától érkező üzeneteket.
A túlhaladás felügyelet tiltása megszűnik, ha
a vonat megállj információt adó balízcsoportot halad meg (a jelző vörös),
a vonat meghatározott időn belül nem halad meg egyetlen balízcsoportot sem,
a vonat előrefelé haladva meghatározott távolságot tett meg balízcsoport meghaladása nélkül,
egy balízcsoportot elérve nem megállj jelzésre utaló adatok vételére került sor a meghatározott távolságon belül. Ebben az esetben az üzemmód a vett adatoktól függő üzemmódra változik.
A funkció aktivitása esetén az aktuális sebességet igen, de a felügyelt sebességet nem jelzi ki a DMI. Amennyiben a pályaadatok rendelkezésre állnak, mint például a szintbeli útátjárók helye és azonosítója, vagy a legközelebbi jelző távolsága és a megcsúszási távolság, akkor ezeket a fedélzeti berendezés felhasználhatja. Ezáltal lehetővé válik a felügyeletet bizonyos szinten fenntartani, de a mozdonyvezető részére külön jelezést kell adni, hiszen a vonat felügyelete nem teljes.
Meghaladás a vonalra érvényes sebességkorlátozás nélkül
Ezzel a funkcióval biztosítják egy „Megállj” állású jelzőnek a vonalra érvényes sebességkorlátozás nélküli meghaladását, továbbá a vonat nemzeti szabályok szerinti felügyeletét, amikor a vágányutat kézzel állították be és zárták le. A látra történő közlekedést általában megkövetelik a vasutak. Ez a funkció mindenben megfelel az előző pontnak, kivéve, hogy sebességcsökkentéssel nem számolunk a jelző meghaladásakor.
Meghaladás a forgalmista által kiadott korlátlan menetengedéllyel
Ezzel a funkcióval a forgalmista a vonat számára egy speciális menetengedélyt küldhet, amely biztosítja a vonat sebességkorlátozás nélküli továbbhaladását egy „Megállj” jelzést mutató jelző mellett. Az ETCS a vett engedély alapján, maximális felügyeletet biztosít.
A menetengedélynek tartalmaznia kell a vonatazonosítót, a vonat tényleges tartózkodási helyét (jelzőazonosítás), az egész szakasz hosszát, valamint a megengedett sebességet a szakaszon. A menetengedély ezeken túl további információkat is magában foglalhat. Lehetőleg biztosítani kell, hogy a menetengedély megérkezzen, mielőtt a vonat a „Megállj” jelzőt elérné és megállna. A mozdonyvezetőnek a funkció életbe lépéséhez az új menetengedélyt nyugtáznia kell. Ezután, amíg a vonat meghaladja a jelzőt, a túlhaladás mód inaktív, de a pálya felől érkező információkat a fedélzeti berendezés továbbra is fogadja és kiértékeli.
Meghaladás a mozdonyvezető által beadott korlátlan menetengedéllyel
A funkció segítségével a mozdonyvezető vihet be egy „Megállj” állású jelző meghaladását engedélyező menetengedélyt azért, hogy a vonat a jelzőt sebességkorlátozás nélkül meghaladhassa. Az ETCS a menetengedély alapján maximális felügyeletet biztosít.
A mozdonyvezető a forgalmi szolgálattevő által megadott menetengedélyt adja meg, majd nyugtázza azt. Ekkor a DMI normál kijelzést ad. A menetengedély tartalmazza a távolságot és a teljes szakaszra vonatkozóan az engedélyezett sebességet, továbbá valamennyi lényeges információt.
Meghaladás abban az esetben, ha a vágányút egyik eleme meghibásodott
Ez a funkció szűri ki a biztosítóberendezés felől érkező és a hibás elemekre vonatkozó információkat. Az ETCS-nek ki kell számítania a hibátlan elemeket tartalmazó vágányútra vonatkozó sebességet, míg a vágányút hibás elemeket tartalmazó részeinél a vonatot egy előre definiált és a hibás vágányúttal együtt a vonatra feladott sebesség szerint kell felügyelnie. A „Megállj” jelzőt meghaladó vonatnak lehetőség szerint a veszély okáról tájékoztatást kell adni, és azt mindaddig megjeleníteni a kijelzőn, amíg a teljes szerelvény át nem gördült a kritikus helye(ke)n.
Az ETCS önmagában nem képes az ilyen jellegű hibák értelmezésére. Ahhoz, hogy a különféle lehetséges zavarok között különbséget lehessen tenni, a részletes információkat a biztosítóberendezésből vagy a térközberendezésből kell feladni az ETCS számára.
A vágányút nem teljesen biztosított részeinek meghaladásánál a nemzeti előírásokat kell figyelembe venni.
Példa: Egy állomáson az egyik váltó hibás és így a kijárati jelzőt nem lehet szabadra állítani. Az összes többi elem hibátlan. Az ETCS a definiált feltételek mellett a vonatot felügyeli, miközben a hibás váltón áthalad. Ezután a vonat a fennmaradó szakaszon normál sebességgel haladhat tovább.
2. Több vontatójármű használata
Lehetővé kell tenni kettős vontatójárművek használatát anélkül, hogy az ETCS fedélzeti berendezést ki kellene kapcsolni azon a vontatójárművön, amelynek a vezetőállása nincs üzemben. Ez a funkció valamennyi ETCS-szel felszerelt vontatójárművön működik, ha az ETCS berendezés be van kapcsolva, még abban az esetben is, ha a vezetőállás nincs üzemben (pl. ingavonat).
A vett információ nem hathat a nem üzemelő vezetőállással rendelkező vontatójárművekre, és a túlhaladás funkció sem aktivizálódhat rajtuk. A DMI kijelzőn legfeljebb a vonat-, vagy technikai személyzet számára hasznos információk jelenhetnek meg.
3. Egymáshoz (tandemként) kapcsolt vontatójárművek használata
A funkció akkor használatos, ha a fedélzeti berendezés be van kapcsolva, pontosabban, ha egynél több vezetőállás van üzemben (kétmozdonyos vontatás, vagy tolómozdony használata).
A tandemként használt vontatójárművek csupán mechanikusan vannak összekapcsolva, pneumatikus fékkel vagy anélkül. Általában, a vontatójárművek között nincs villamos- vagy rádióösszeköttetés. Mind a két vontatójárművön szükség van mozdonyvezetőre.
A tandem mozdony a vonat bármelyik pontján lehet. Abban az esetben, ha a vonatot egy meredek emelkedőn kell segíteni, a tandem általában a vonat utolsó járműve. A fékezést a vezérmozdony vezetője végzi.
A túlhaladás funkció a tandem mozdonyon nem lehet aktív, ugyanakkor ha a megfelelő ETCS adatkapcsolat rendelkezésre áll, a tandem mozdony DMI kijelzőjén a vezérmozdony információi megjelenhetnek.
Az ETCS a tandem mozdonyt nem felügyeli. A tandem menetről az adatrögzítő feljegyzést készít.
4. Tolómozdony használata
A funkció alkalmazásával lehetőség nyílik arra, hogy egy toló vontatójármű (tolómozdony) mechanikus összekapcsolás nélkül hátulról segítsen egy vonatnak. A tolómozdony lekapcsolódásától a kiindulási helyre való visszatérésig az ETCS felügyeletet biztosít számára.
A funkció értelemszerűen a tolómozdonyon kerül alkalmazásra. A funkció felügyeli a toló mozgás engedélyezett sebességét, és annak végpontját, ahol a segédmozdony elválik a szerelvénytől. Ekkor az üzemi féket vezérli a fedélzeti berendezés, és erről informálja a mozdonyvezetőt.
A visszatérésre érvényes menetengedélyt a tolómozdonyban lévő DMI-on ki kell jelezni, amikor a tolómozgás végén az elindul visszafelé.
5. Tolt vonat felügyelete szabad pálya esetén
Ezzel a funkcióval felügyelik a tolt vonatot az ETCS-szel kiépített vonalakon. A vasutak ezt a menetet rendes körülmények között tolatásnak tekintik. Mivel azonban ekkor vonatadatokra van szükség, az ETCS specifikációban vonat menetnek tekintik. Amennyiben egy vasút ezt a menetet ettől függetlenül ETCS tolatásként kezeli, akkor a tolatás esetén alkalmazottak az irányadók.
Mindenesetre a tolt vonat felügyeletének megteremtése legalább annyira fontos, mint normál tolatás esetében. A tolt vonatot a rendelkezésre álló információk segítségével kell felügyelni, és a DMI-on egyedi jelzéssel kell a vezetőt tájékoztatni. Ezen túlmenően a DMI-on a szokásos kijelzéseket kell megjeleníteni, és számításba kell venni a speciális, a tolt vonattal együtt járó követelményeket.
Tulajdonságánál fogva a funkció megvalósítása rádiós kapcsolatot, vagy olyan hurkot feltételez, amelynek maximális hossza meghaladja a tolt vonat maximális hosszát, hiszen a mozdony éri el legkésőbb a hurkot.
6. Tolt vonat felügyelete foglalt vágány esetében
A legtöbb dologban hasonlít az előző pontban leírtakhoz. A DMI-on továbbra is egyedi jelzésnek kell tájékoztatnia a mozdonyvezetőt a speciális üzemállapotról. A vonatot a rendelkezésre álló vonatsebesség adatok, de legalább a vonali sebességhatár alapján kell felügyelni. A felügyelt sebességet a kijelző nem mutatja folyamatosan, az kizárólag a vezető kérésére jelenik meg egy meghatározott ideig. Ehhez hasonlóan a menetengedély sem jelenhet meg a kijelzőn.
7. Útátjárók felügyelete
Egyes vasutak a közúti átjáróknál állandó sebességcsökkentést írnak elő. A sebességcsökkentésnek ezt a fajtáját az ETCS-nek fix pályainformációként kell feladni. Ekkor egy külön funkció felügyeli, hogy az útátjáróhoz közeledő vonat sebessége az előírt értékre csökkenjen.
Ha a vasút egy bizonyos távolságon belül és egy meghatározott sebesség alatt megkívánja a mozdonyvezetőtől a szintbeli kereszteződés szabad állapotának nyugtázását, akkor a távolság- és a megengedett sebességadatokat a többi pályaadattal együtt kell a fedélzetre felvinni és a mozdonyvezető számára kijelezni. Nyugtázás után a szintbeli kereszteződéssel kapcsolatos sebességcsökkentés megszűnik. Amennyiben a nyugtázás elmarad, akkor az EVC a szintbeli kereszteződésre érvényes sebességcsökkentést figyelembe véve felügyeli a vonatot.
Számos helyen ugyancsak előírás rögzíti, hogy hibás sorompóberendezés esetén a vonatnak meg kell állnia és/vagy csak csökkentett sebességgel szabad továbbhaladnia. Ezt a helyzetet egy újabb funkció felügyeli. Ekkor körülbelül fékúttávolságnyira a sorompó előtt a vonat információkat kap annak működőképességéről. Abban az esetben, ha a sorompó hibás, az ETCS-nek az útátjáró előtt meg kell állítania a vonatot, vagy csökkentenie kell a sebességét. Utóbbi esetben a vonat ezzel a csökkentett sebességgel haladhat tovább az útátjáróig. Szemben a lassújeleknél megszokottaktól, ebben az esetben nincs vonathossz késleltetés, azaz nincs szükség arra, hogy az egész vonat elhagyja az útátjárót az újragyorsítás előtt. A meghibásodott útátjárót, annak azonosítóját és a hiba okát a DMI-on ki kell jelezni.
Abban az esetben, ha a vonal kitöltő információk átvitelére alkalmas berendezéssel, vagy folyamatos információátvitellel van kiépítve, a közeledő vonatot még abban az esetben is informálni kell a sorompó állapotáról, ha a vonat már féktávolságon belül tartózkodik. Ha a vonat már az útátjáróban van, amikor a hiba jelentkezik, akkor normál sebességgel és a fennálló feltételeknek megfelelő felügyelet mellett haladhat tovább.
A vasutaknak a törvényes előírások figyelembe vételével minden egyes útátjáróra definiálniuk kell a rálátást, irányonként a sebességet stb. Ha a vonat valamilyen okból olyan lassan közeledik, hogy a sorompó automatikusan felnyílna mielőtt a vonat az útátjárót elérte volna, az ETCS fedélzeti berendezése úgy felügyeli a vonatot, mintha az útátjáró hibás lenne.
Az ETCS végül információkat tud nyújtani az útátjárók zárásához és felnyitásához is.
Vissza az EVC-hez
Lap teteje
ETCS
Az ETCS
Az ETCS története
ETCS specifikációk
Rendszerelemek
Pályamenti rendszerelemek
- Balíz
- LEU egység
- Hurok
- Rádióhálózat
- RBC központ
- RIU egység
Fedélzeti rendszerelemek
- EVC
- BTM/LTM modul
- DMI
- JRU adatrögzítő
- Odométer
- STM modul
- Rádió
- TIU egység
- Vonatintegritás
ETCS szintek
1-es szint
2-es szint
3-as szint
STM szint
0-s szint
ETCS üzemmódok
Küldetés ETCS-ben
Az ETCS nyelv
Változók
Csomagok
Táviratok
Üzenetek
ETCS könyv
Az ETCS jelene
Az ETCS jövője
Vissza a főoldalra