Az EIRENE rádióhálózat
A pontszerű balíz- és a szakaszosan folyamatos hurokátvitel mellett egzakt megoldást kellett találni a folyamatos kommunikáció lehetővé tételéhez a fejlettebb kiépítési szintek számára. Előzményként megemlítendő, hogy az akkori gazdasági, műszaki viszonyoknak megfelelően 1993-ban az UIC a már meglévő, közcélú mobil távközlési rendszeren alapuló digitális vasúti rádiós szabvány kialakítása mellett döntött. A lehetséges rendszerek közül a GSM-et választották, ami a tömeges felhasználása miatt kiforrott és olcsó technológia. A vasútspecifikus szolgáltatásokkal kiegészített rádiórendszer (GSM-R) bevezetése mellett 32 európai ország – köztük Magyarország is – elkötelezte magát. A különböző GSM frekvenciasávok kiosztása a következő:
GSM frekvenciatartományok
A közcélú (GSM és GSM-Extended) hálózatokhoz képest a GSM-R a vasutak igényeire szabott többletszolgáltatásokat nyújt. A GSM-R rendszer lehetővé teszi mind a biztonsági, mind a nem biztonsági adatok, valamint a beszéd átvitelét szabványosított hálózaton keresztül. Az európai szabványokkal összhangban lévő interfészek biztosítják a különböző gyártóktól származó vasúti rendszerekkel való kapcsolat lehetőségét. Az új, nagysebességű vasútvonalak számára igen fontos, hogy a GSM-R (másnéven EIRENE) hálózat az 500 km/h sebességgel mozgó előfizetőt is képes megszakadás nélküli kapcsolattal kiszolgálni; a közcélú GSM-nél ez a határ viszont „csak” 250 km/h.
A fejlettebb 2-es és 3-as szinteken tehát az információk jelentős részét nem szükséges a balízokig eljuttatni, hanem azokat a kiépített rádióhálózaton keresztül juttatjuk el a vonatra. Ehhez az adott vonalszakasz lefedése a feltétel, ami az alábbi ábrán látható antennához hasonló pályaelemekkel megoldható.
GSM-R antenna
A GSM-R rádiókommunikációs hálózat előnye abban is megmutatkozik, hogy használatával sokkal rugalmasabbá válik a kapcsolattartás a pályamenti és a fedélzeti alrendszer között, de mint a későbbiekben látni fogjuk, a GSM-R kiegészítő szolgáltatásai a vonatok egymás közötti, valamint a kiszolgáló személyzet kommunikációját is nagyban segítik.
Az EIRENE rádióhálózatról, mint az ERTMS egyik alrendszeréről bővebben az EIRENE oldalon olvashat.
Lap teteje
ETCS
Az ETCS
Az ETCS története
ETCS specifikációk
Rendszerelemek
Pályamenti rendszerelemek
- Balíz
- LEU egység
- Hurok
- Rádióhálózat
- RBC központ
- RIU egység
Fedélzeti rendszerelemek
- EVC
- BTM/LTM modul
- DMI
- JRU adatrögzítő
- Odométer
- STM modul
- Rádió
- TIU egység
- Vonatintegritás
ETCS szintek
1-es szint
2-es szint
3-as szint
STM szint
0-s szint
ETCS üzemmódok
Küldetés ETCS-ben
Az ETCS nyelv
Változók
Csomagok
Táviratok
Üzenetek
ETCS könyv
Az ETCS jelene
Az ETCS jövője
Vissza a főoldalra