Az ETCS nyelv csomagjai /2
Vissza az előző csomagokhoz
131-es csomagtípus – RBC-átmenet utasítás:
A csomag meghatározott távolságra RBC-átmenetre szólít fel. Ehhez természetesen rendelkezésre bocsátja még a fogadó RBC azonosítóját és telefonszámát, valamint rendelkezik afelől, hogy a távvezérelt mozdony figyelembe vegye-e ezt a kapcsolatmenedzsment információt.
Változó |
Hossz [bit] |
Megjegyzés |
NID_PACKET |
8 |
Csomagazonosító (=131) |
Q_DIR |
2 |
Menetirány |
L_PACKET |
13 |
A csomag hossza (=129) |
Q_SCALE |
2 |
Távolságmérés felbontása (0.1/1/10 méter) |
D_RBCTR |
15 |
Távolság az RBC-átmenetig |
NID_C |
10 |
Ország/régió azonosítója |
NID_RBC |
14 |
A fogadó RBC azonosítója |
NID_RADIO |
64 |
A fogadó RBC telefonszáma |
Q_SLEEPSESSION |
1 |
Távvezérelt gép figyelembe vegye-e a kapcsolatmenedzsment információkat? |
RBC-átmenet utasítás csomag
132-es csomagtípus – veszély tolatáskor:
A csomagot minden esetben egy balíztávirat tartalmazza. A vezérelhető balíz folyamatos kapcsolatban van a tolatásjelzővel, amelynek jelzési képét ezen csomaggal továbbítja a fedélzeti berendezés felé. A csomag felépítése rendkívül egyszerű, mindösszesen 24 bit hosszúságú.
Változó |
Hossz [bit] |
Megjegyzés |
NID_PACKET |
8 |
Csomagazonosító (=132) |
Q_DIR |
2 |
Menetirány |
L_PACKET |
13 |
A csomag hossza (=24) |
Q_ASPECT |
1 |
Meghaladható-e tolató módban a balíz? |
Veszély tolatáskor információ csomagja
133-as csomagtípus – rádiós infill körzet információ:
A 133-as csomag felhívást ad a vonatnak arra, hogy egy adott RIU-val kapcsolatot létesítsen, vagy éppen kapcsolatot bontson.
Változó |
Hossz [bit] |
Megjegyzés |
NID_PACKET |
8 |
Csomagazonosító (=133) |
Q_DIR |
2 |
Menetirány |
L_PACKET |
13 |
A csomag hossza (=153) |
Q_SCALE |
2 |
Távolságmérés felbontása (0.1/1/10 méter) |
Q_RIU |
1 |
Kapcsolat létesítése vagy bontása RIU-val? |
NID_C |
10 |
Ország/régió azonosítója |
NID_RIU |
14 |
A RIU azonosítója |
NID_RADIO |
64 |
A RIU telefonszáma |
D_INFILL |
15 |
A RIU-hoz csatlakozás/csatlakozás bontásának távolsága |
NID_C |
10 |
A következő főjelző balízcsoportjának ország/régió azonosítója |
NID_BG |
14 |
A következő főjelző balízcsoportjának azonosítója |
Rádiós infill körzet információ csomagja
134-es csomagtípus – hurok információ:
A csomagot egy EOLM, azaz egy olyan balíz adja fel, ami pontos információkat szolgáltat a vonat által hamarosan elérendő hurokról. Megadja a hurok azonosítóját, továbbá informálja a vonatot arról, hogy a hurok tőle milyen távolságra kezdődik, azaz mikortól várható a huroküzenet vétele, illetve milyen hosszon keresztül. Ezen kívül megadja még a hurok irányát, illetve a rendelkezésre álló 15 szórt spektrumú kódból azt az egyet, amellyel ennek a huroknak az üzenete dekódolható.
Változó |
Hossz [bit] |
Megjegyzés |
NID_PACKET |
8 |
Csomagazonosító (=134) |
Q_DIR |
2 |
Menetirány |
L_PACKET |
13 |
A csomag hossza (=74) |
Q_SCALE |
2 |
Távolságmérés felbontása (0.1/1/10 méter) |
NID_LOOP |
14 |
Hurok azonosító száma |
D_LOOP |
15 |
A hurok elejének távolsága az EOLM-tól |
L_LOOP |
15 |
A hurok hossza |
Q_LOOPDIR |
1 |
A hurok iránya az EOLM irányához viszonyítva |
Q_SSCODE |
4 |
A huroküzenet dekódolásához szükséges kód |
Hurokinformációk csomagja
135-ös csomagtípus – koordinátarendszer-hozzárendelés:
Minden balízcsoport saját iránnyal rendelkezik. A névleges irány mindig a balízcsoport első számú (referencia)balízától a csoport növekvő sorszámú tagjai felé mutat. Ennek az iránynak megfelelően minden balízcsoportnak megvan a hozzá tartozó saját – x-y-z tengelyekkel meghatározott – koordinátarendszere.
A koordinátarendszer hozzárendeléséről bővebben lásd a balíz pályaelemet.
Abban az esetben, ha a balízcsoport ún. egyszerű balízcsoport (mindösszesen egy balízból áll), akkor a felette elhaladó vonat – nem érintvén több balízt ebből a csoportból – nem tudja meghatározni ezen egy pontból haladásának irányát a balízcsoport irányához viszonyítva. Az ETCS 1-es szint jén ezért az egyszerű balízcsoport meghaladásának irányáról az előző balízcsoport láncolási információja kell, hogy adatot szolgáltasson.
A 2/3-as szinteken, ha a láncolási információ példának okáért nem áll rendelkezésre, akkor a fedélzeti berendezés kérelemmel fordulhat az RBC felé, a koordinátarendszer hozzárendelése céljából. Ekkor van szükség a 135-ös csomagtípusra. Az egyszerű balízcsoport meghaladásakor a fedélzeti berendezés egy speciális helyzetjelentést küld az RBC-nek, amelyben a meghaladott balíz LRBG-ként szerepel. Maga a jelentés tartalmazza a balíztól a meghaladás óta megtett távolságot, de valamennyi a meghaladás irányára vonatkozó adat ekkor még ismeretlen értékű. A következő egyszerű balízcsoport meghaladásakor a fedélzeti berendezés ismételten helyzetjelentést küld az RBC-nek. Ebben már az új balíz szerepel LRBG-ként, míg az előbbi egyszerű balízcsoport segítségével az irány immár egyértelműen meghatározható, feltéve, hogy a vonat közben nem változtatott haladási irányán.
Ha az egyszerű balízcsoport meghaladásakor a vonat valamilyen okból nem tud kapcsolatba lépni az RBC-vel, és így nem tud helyzetjelentést adni, akkor a meghaladott balízcsoportok adatai a fedélzeti berendezés memóriájában tárolódnak mindaddig, amíg az adatkommunikációs kapcsolat fel nem épül.
Amint az RBC a helyzetjelentésekben kapott balízsorrendből meg tudja állapítani a vonat pályához viszonyított haladási irányát, hozzárendeli a koordinátarendszert az utoljára meghaladott egyszerű balízcsoporthoz, azaz tájékoztatja a fedélzeti berendezést arról, hogy a balízcsoport névleges vagy ellentétes irányban került-e meghaladásra.
A 135-ös csomag tehát egy egyszerű – egy balízból álló – balízcsoporthoz rendeli hozzá a koordinátarendszert a meghatározott rádiótáviraton keresztül. A csomag ennek megfelelően a hivatkozott balíz azonosítását és az irány kijelölését végzi el.
Változó |
Hossz [bit] |
Megjegyzés |
NID_PACKET |
8 |
Csomagazonosító (=135) |
Q_DIR |
2 |
Menetirány |
L_PACKET |
13 |
A csomag hossza (=48) |
NID_C |
10 |
Ország/régió azonosítója |
NID_BG |
14 |
Balízcsoport azonosítója |
Q_ORIENTATION |
1 |
Az ellenkező/névleges irány kijelölése |
Koordinátarendszer hozzárendelése egyszerű balízcsoporthoz csomag
136-os csomagtípus – infill referenciahely:
A csomag megadja az ugyanebben a táviratban a csomagot követő adatok közös hivatkozási referenciahelyét. A csomag felépítése ennek megfelelően rendkívül egyszerű, csupán a hivatkozott balízcsoport azonosításából áll:
Változó |
Hossz [bit] |
Megjegyzés |
NID_PACKET |
8 |
Csomagazonosító (=136) |
Q_DIR |
2 |
Menetirány |
L_PACKET |
13 |
A csomag hossza (min. 38) |
Q_NEWCOUNTRY |
1 |
Ugyanazon országban/régióban található-e a referencia-balízcsoport? |
NID_C |
10 |
Ha Q_NEWCOUNTRY=1, akkor az új ország/régió azonosítója |
NID_BG |
14 |
Balízcsoport azonosítója |
Infill referenciahely csomag
137-es csomagtípus – megállj SR módban:
A csomag informálja a vonatot arról, hogy a táviratot küldő balíz meghaladható-e SR üzemmódban. A csomag a szokásos fejlécen kívül csak az engedélyező módosítót tartalmazza.
Változó |
Hossz [bit] |
Megjegyzés |
NID_PACKET |
8 |
Csomagazonosító (=137) |
Q_DIR |
2 |
Menetirány |
L_PACKET |
13 |
A csomag hossza (=24) |
Q_SRSTOP |
1 |
Meghaladható-e SR módban a balíz? |
Megállj SR módban csomag
138-as csomagtípus – hátramenet körzetinformáció:
A csomag megadja a hátramenet üzemmódban igénybe vehető szakasz kezdetének távolságát, illetve annak hosszát.
Változó |
Hossz [bit] |
Megjegyzés |
NID_PACKET |
8 |
Csomagazonosító (=138) |
Q_DIR |
2 |
Menetirány |
L_PACKET |
13 |
A csomag hossza (=55) |
Q_SCALE |
2 |
Távolságmérés felbontása (0.1/1/10 méter) |
D_STARTREVERSE |
15 |
Távolság a hátramenetet engedélyező terület kezdetéig |
L_REVERSEAREA |
15 |
A hátramenetre engedélyezett terület hossza |
Hátramenet körzetinformáció csomagja
139-es csomagtípus – hátramenet felügyelet-információ:
A csomag definiálja a vonat számára a hátramenet üzemmódban megtehető távolságot, illetve a hátramenetben engedélyezett sebességet.
Változó |
Hossz [bit] |
Megjegyzés |
NID_PACKET |
8 |
Csomagazonosító (=139) |
Q_DIR |
2 |
Menetirány |
L_PACKET |
13 |
A csomag hossza (=47) |
Q_SCALE |
2 |
Távolságmérés felbontása (0.1/1/10 méter) |
D_REVERSE |
15 |
A hátramenet üzemmódban megtehető távolság |
V_REVERSE |
7 |
Maximális sebesség hátramenet üzemmódban |
Hátramenet felügyelet-információ csomagja
140-es csomagtípus – RBC vonatszám:
A csomag a rádiótáviratban elküldött vonatszámot tartalmazza:
Változó |
Hossz [bit] |
Megjegyzés |
NID_PACKET |
8 |
Csomagazonosító (=140) |
Q_DIR |
2 |
Menetirány |
L_PACKET |
13 |
A csomag hossza (=55) |
NID_OPERATIONAL |
32 |
Vonatszám |
Vonatszám csomag
141-es csomagtípus – alapértelmezett lejtviszony ideiglenes sebességkorlátozásnál:
A csomag megadja az ideiglenes sebességkorlátozás felügyeleténél alkalmazandó alapértelmezett lejtviszony mértékét arra az esetre, ha a gradiensprofil (21-es csomag) nem áll rendelkezésre a fedélzeten.
Változó |
Hossz [bit] |
Megjegyzés |
NID_PACKET |
8 |
Csomagazonosító (=141) |
Q_DIR |
2 |
Menetirány |
L_PACKET |
13 |
A csomag hossza (=32) |
Q_GDIR |
1 |
Lejtés vagy emelkedés? |
G_TSR |
8 |
Ideiglenes sebességkorlátozás alapértelmezett lejtviszonya |
Alapértelmezett lejtviszony ideiglenes sebességkorlátozáshoz csomag
254-es csomagtípus – default balízinformáció:
A csomag a default balízinformációt tartalmazza (pl. LEU hiba esetén).
Változó |
Hossz [bit] |
Megjegyzés |
NID_PACKET |
8 |
Csomagazonosító (=254) |
Q_DIR |
2 |
Menetirány |
L_PACKET |
13 |
A csomag hossza (=23) |
Default balízinformáció csomagja
0’ csomagtípus – helyzetjelentés:
A csomag valamennyi vonatról a pályának küldött rádiótáviratban szerepel. A vonat ebben adja meg helyzetét, aktuális sebességét, valamint egyéb információkat (üzemmód, szint, stb.). Pontos felépítését a lenti táblázat tartalmazza, magyarázatul az ezt követő ábra szolgál.
Változó |
Hossz [bit] |
Megjegyzés |
NID_PACKET |
8 |
Csomagazonosító (=0) |
L_PACKET |
13 |
A csomag hossza (min. 114) |
Q_SCALE |
2 |
Távolságmérés felbontása (0.1/1/10 méter) |
NID_LRBG |
10+14 |
LRBG azonosítója (NID_C és NID_BG) |
D_LRBG |
15 |
Távolság az LRBG és a vonat becsült eleje között |
Q_DIRLRBG |
2 |
A vonat iránya az LRBG irányához viszonyítva (pl. hátrafelé haladás) |
Q_DLRBG |
2 |
Az LRBG melyik oldalán van a vonat becsült eleje |
L_DOUBTOVER |
15 |
Túlbecslési hiba értéke |
L_DOUBTUNDER |
15 |
Alábecslési hiba értéke |
Q_LENGTH |
2 |
Vonatintegritás állapota |
L_TRAININT |
15 |
Ha Q_LENGTH=1 (eszköz) vagy 2 (mozdonyvezető), akkor a biztonsági vonathossz értéke |
V_TRAIN |
7 |
A vonat aktuális sebessége |
Q_DIRTRAIN |
2 |
Vonat haladási iránya az LRBG irányához viszonyítva |
M_MODE |
4 |
Aktuális fedélzeti üzemmód |
M_LEVEL |
3 |
Aktuális fedélzeti szint |
NID_STM |
8 |
Ha M_LEVEL=1 (STM), akkor az STM azonosítója |
Helyzetjelentés csomag
A helyzetjelentésben használt változók
1’ csomagtípus – helyzetjelentés két balízcsoport alapján:
A 135-ös csomagtípusnál már körüljártuk a koordinátarendszer hozzárendelés problémáit arra az esetre, amikor egy egyszerű balízcsoport (LRBG) vonathoz viszonyított iránya nem ismert a fedélzeten. Ha egy második balízcsoport is meghaladásra kerül, akkor ahogyan arról szó volt, a vonat jelentést küld az RBC-nek. Ebben van szerepe a 0’ csomagot kiegészítő 1’ csomagnak.
Változó |
Hossz [bit] |
Megjegyzés |
NID_PACKET |
8 |
Csomagazonosító (=1) |
L_PACKET |
13 |
A csomag hossza (min. 138) |
Q_SCALE |
2 |
Távolságmérés felbontása (0.1/1/10 méter) |
NID_LRBG |
10+14 |
LRBG azonosítója (NID_C és NID_BG) |
NID_PRVBG |
10+14 |
Előző balízcsoport azonosítója (NID_C és NID_BG) |
D_LRBG |
15 |
Távolság az LRBG és a vonat becsült eleje között |
Q_DIRLRBG |
2 |
Megegyező vagy ellentétes irány a jelentett haladási irányhoz képest? |
Q_DLRBG |
2 |
Megegyező vagy ellentétes irányban van-e a vonat eleje a jelentett haladási irányhoz képest |
L_DOUBTOVER |
15 |
Túlbecslési hiba értéke |
L_DOUBTUNDER |
15 |
Alábecslési hiba értéke |
Q_LENGTH |
2 |
Vonatintegritás állapota |
L_TRAININT |
15 |
Ha Q_LENGTH=1 (eszköz) vagy 2 (mozdonyvezető), akkor a biztonsági vonathossz értéke |
V_TRAIN |
7 |
A vonat aktuális sebessége |
Q_DIRTRAIN |
2 |
Vonat haladási iránya az LRBG irányához viszonyítva |
M_MODE |
4 |
Aktuális fedélzeti üzemmód |
M_LEVEL |
3 |
Aktuális fedélzeti szint |
NID_STM |
8 |
Ha M_LEVEL=1 (STM), akkor az STM azonosítója |
Helyzetjelentés két balízcsoport alapján
A helyzetjelentésről bővebben az RBC pályaelemnél olvashat.
3’ csomagtípus – fedélzeti telefonszám:
A csomag a fedélzeti berendezéshez tartozó telefonszámo(ka)t tartalmazza.
Változó |
Hossz [bit] |
Megjegyzés |
NID_PACKET |
8 |
Csomagazonosító (=3) |
L_PACKET |
13 |
A csomag hossza (min. 90) |
N_ITER |
5 |
Telefonszámok darabszáma |
NID_RADIO(k) |
64 |
A k-adik előfizetői telefonszám |
Fedélzeti telefonszámok csomag
4’ csomagtípus – hibajelentés:
A csomaggal a vonat a fedélzeten észlelt hiba kódszámát küldi el rádión keresztül az RBC-nek. A csomag felépítése és a lehetséges hibák felsorolása az alábbi táblázatban látható:
Változó |
Hossz [bit] |
Megjegyzés |
NID_PACKET |
8 |
Csomagazonosító (=4) |
L_PACKET |
13 |
A csomag hossza (=29) |
M_ERROR |
8 |
A hibatípus azonosítója: 0 – Balíz konzisztencia: láncolási hiba 1 – Balíz konzisztencia: üzenet hiba 2 – Balíz konzisztencia: láncolatlan csoport 3 – Rádió konzisztencia: üzenet hiba 4 – Rádió konzisztencia: szekvencia, sorrend hiba 5 – Rádió konzisztencia: rádiókapcsolat 6 – Nem súlyos hiba 7 – Súlyos hiba (berendezés SL vagy NL módban) [“Fatal error”] 8 – “Tartalék” |
Hibajelentés csomagja
11’ csomagtípus – érvényesített vonatadat:
A csomag segítségével a vonat rádión keresztül tájékoztathatja az RBC-t a fedélzeten érvényben lévő vonatadatokról. Egyes változóknál, ha a mozdony nem ismeri az adatot, akkor a default érték kerül elküldésre és alkalmazásra.
Változó |
Hossz [bit] |
Megjegyzés |
NID_PACKET |
8 |
Csomagazonosító (=11) |
L_PACKET |
13 |
A csomag hossza (min. 122) |
NID_OPERATIONAL |
32 |
Vonatszám |
NC_TRAIN |
15 |
Vonatkategória (default: alap statikus sebességprofil) |
L_TRAIN |
12 |
Vonathossz (default: ismeretlen) |
V_MAXTRAIN |
7 |
Vonat számára engedélyezett maximális sebesség |
M_LOADINGGAUGE |
8 |
Rakszelvény profil |
M_AXLELOAD |
7 |
A vonat tengelyterhelése |
M_AIRTIGHT |
2 |
Légmentesen záró rendszer jelenléte |
N_ITER |
5 |
Vonaton rendelkezésre álló vontatási rendszerek száma |
M_TRACTION(k) |
8 |
A k-adik vontatási rendszer fajtája |
N_ITER |
5 |
A vonaton rendelkezésre álló STM modulok száma |
NID_STM(k) |
8 |
A k-adik STM modul azonosítója |
Érvényesített vonatadatok csomagja
44’ csomagtípus - ETCS rendszeren kívüli alkalmazások által használt adatok:
A külső eszközök felé adatokat szolgáltató vonat=>pálya irányú csomag felépítését a lenti táblázat mutatja. Leírása a 44-es pálya=>vonat irányú csomagnál található.
Változó |
Hossz [bit] |
Megjegyzés |
NID_PACKET |
8 |
Csomagazonosító (=44) |
L_PACKET |
13 |
A csomag hossza (>30) |
NID_XUSER |
9 |
A felhasználói rendszer azonosítója |
Egyéb adatok |
|
Egyéb adatok a NID_XUSER függvényében |
Adatcsere külső alkalmazásokkal csomag /2
255-ös csomagtípus – üzenet vége:
Ez a csomag a telegram végét jelzi. A csomag csak a NID_PACKET változót tartalmazza, amelynek minden bitje 1-es értéket tartalmaz. Befejezés jelzőként funkcionál: amint a vevő nyolc darab egyes értékű bitet olvas be a NID_PACKET mezőben, befejezi a telegram hátralevő részének beolvasását. A csomag felépítése tehát a következő:
Változó |
Hossz [bit] |
Megjegyzés |
NID_PACKET |
8 |
Csomagazonosító (=255) [1111 1111] |
Üzenet vége csomag
Vissza a csomagokhoz
Lap teteje
ETCS
Az ETCS
Az ETCS története
ETCS specifikációk
Rendszerelemek
Pályamenti rendszerelemek
- Balíz
- LEU egység
- Hurok
- Rádióhálózat
- RBC központ
- RIU egység
Fedélzeti rendszerelemek
- EVC
- BTM/LTM modul
- DMI
- JRU adatrögzítő
- Odométer
- STM modul
- Rádió
- TIU egység
- Vonatintegritás
ETCS szintek
1-es szint
2-es szint
3-as szint
STM szint
0-s szint
ETCS üzemmódok
Küldetés ETCS-ben
Az ETCS nyelv
Változók
Csomagok
Táviratok
Üzenetek
ETCS könyv
Az ETCS jelene
Az ETCS jövője
Vissza a főoldalra