Az ETCS nyelv csomagjai /1
3-as típusú csomag – nemzeti értékek:
Ez a csomag a vasúttársaságok által megadott alapértékeket és változókat tartalmazza. A csomagban szereplő változókat és bitben mért hosszúságukat az alábbi táblázat részletezi:
Változó |
Hossz [bit] |
Megjegyzés |
NID_PACKET |
8 |
Csomagazonosító (=3) |
Q_DIR |
2 |
Menetirány |
L_PACKET |
13 |
A csomag hossza (min. 186) |
Q_SCALE |
2 |
Távolságmérés felbontása (0.1/1/10 méter) |
D_VALIDNV |
15 |
Nemzeti értékek érvényesség-kezdetének távolsága |
N_ITER |
5 |
Ezt a változót követő adathalmaz ismétléseinek a száma a csomagban |
NID_C(k) |
10 |
Nemzeti terület(ek) azonosítója, ahol a nemzeti értékek alkalmazandók |
V_NVSHUNT |
7 |
Tolatás mód sebességhatára |
V_NVSTFF |
7 |
Saját felelősségű mód sebességhatára |
V_NVONSIGHT |
7 |
Látra közlekedési mód sebességhatára |
V_NVUNFIT |
7 |
Unfitted mód sebességhatára |
V_NVREL |
7 |
Oldási sebességhatár |
D_NVROLL |
15 |
Megcsúszási távolság határ |
Q_NVSRBKTRG |
1 |
Üzemi fékek használatának engedélyezése |
Q_NVEMRRLS |
1 |
Vészfék-feloldás engedélyezése |
V_NVALLOWOVTRP |
7 |
Maximális sebesség EOA meghaladás funkció kiválasztásához |
V_NVSUPOVTRP |
7 |
Felügyelt sebességhatár EOA meghaladásakor |
D_NVOVTRP |
15 |
Túlhaladás elnyomásának maximális távolsága EOA meghaladásakor |
T_NVOVTRP |
8 |
Túlhaladás elnyomásának maximális időtartama EOA meghaladásakor |
D_NVPOTRP |
15 |
Maximálisan megtehető távolság hátramenetben PT üzemmódban |
M_NVCONTACT |
2 |
Biztonsági üzenet ciklusidejének lejárta utáni cselekvés |
T_NVCONTACT |
8 |
Biztonsági üzenet maximális ciklusideje |
M_NVDERUN |
1 |
Vezető-azonosító menet közbeni beadásának engedélyezése |
D_NVSTFF |
15 |
SR üzemmódban megtehető maximális távolság |
Q_NVDRIVER_ADHES |
1 |
Adhéziós faktor vezető általi módosíthatósága |
Nemzeti értékek csomag
Egyes országok konkrét értékeiről lásd a Küldetés ETCS-ben menüpontot!
5-ös típusú csomag – láncolási információk:
A láncolási információk célja, hogy észrevehető legyen, ha egy balízcsoport észlelése elmaradt a várakozási ablakon belül. Ezen túl segítséget nyújt abban, hogy egy egyszerű balízcsoporthoz a koordinátarendszer hozzárendelhető legyen (lásd később), valamint abban, hogy a kerékérzékelő pontatlansága időről-időre kiküszöbölhető legyen.
A láncolási információ tudatja a vonattal, hogy a következő balíz vagy balízcsoport hol található és mi az azonosítója. Ugyanakkor a láncolási információ a csomagban található N_ITER változó függvényében több (további) balízcsoportról is tartalmazhat adatokat. Amint a vonat egy új láncolási információt vesz, az előző adat(csoport) az újra cserélődik.
Minden egyes láncolt balízcsoport az alábbi láncolási információkat tartalmazza:
Láncolási távolság: a követő láncolt balízcsoport referenciabalízának távolsága (ha több balízcsoport láncolódik össze, akkor összeadódó távolságok kerülnek kiküldésre, azaz mindig az előző referenciabalíztól mért távolság);
A láncolt balízcsoport azonosítója (ha az útvonal nem ismert, akkor engedélyezett az „ismeretlen” érték használata);
A láncolt balízcsoport iránya (névleges vagy ellenkező);
A rendszer válasza, ha a láncolt balízcsoport nem található. (A reakció lehet túlhaladás aktiválás, üzemi fékezés, vagy semmiféle esemény nem történik.)
Ha az útvonal nem ismert teljes pontossággal, akkor egy speciális érték küldésével a pályaoldal utasítja a vonatot, hogy legközelebb csak az adott irányra vonatkozó újrapozícionáló információt küldő balízcsoport-üzenetet fogadjon el érvényesnek. Ezzel kapcsolatban fel kell hívni a figyelmet arra, hogy amennyiben nem ismert az újrapozícionáló balízcsoport iránya (névleges/ellenkező), azaz „ismeretlen” értékű, akkor az nem lehet egyszerű balízcsoport, tehát legalább két balízból kell állnia az irány egyértelmű meghatározásához. Itt említjük meg továbbá, hogy az előzőekben elmondottakhoz hasonlóan egy láncolatlan balízcsoportnak is minimum két balízból kell állnia.
Ha a fedélzeten nem állnak rendelkezésre láncolási információk, akkor a vonatnak minden balízcsoportot figyelembe kell venni. Ha a láncolási információk elérhetőek, akkor a vonatnak valamennyi a láncolási információban szereplő láncolt balízcsoportot, illetve a láncolatlanként jelölt (Q_LINK=0) balízcsoportokat kell figyelembe venni.
Változó |
Hossz [bit] |
Megjegyzés |
NID_PACKET |
8 |
Csomagazonosító (=5) |
Q_DIR |
2 |
Menetirány |
L_PACKET |
13 |
A csomag hossza (min. 69) |
Q_SCALE |
2 |
Távolságmérés felbontása (0.1/1/10 méter) |
D_LINK |
15 |
A következő láncolt balízcsoport távolsága |
Q_NEWCOUNTRY |
1 |
Ugyanazon országban/régióban található-e? |
NID_C |
10 |
Ha Q_NEWCOUNTRY=1 (új), akkor az új ország/régió azonosítója |
NID_BG |
14 |
A láncolt balízcsoport azonosítója |
Q_LINKORIENTATION |
1 |
A láncolt balízcsoport iránya |
Q_LINKREACTION |
2 |
Láncolási reakció inkonzisztencia esetén |
Q_LINKACC |
6 |
Láncolás pontosságának beállítása, várakozási ablak |
N_ITER |
5 |
További láncolt balízcsoportok száma |
D_LINK(k) |
15 |
A k-adik láncolt balízcsoport távolsága a (k-1)-től (összeadódó távolság) |
Q_NEWCOUNTRY(k) |
1 |
A k-adik láncolt balízcsoport régiója új-e? |
NID_C(k) |
10 |
Ha Q_NEWCOUNTRY=1, akkor az új ország/régió azonosító (k) |
NID_BG(k) |
14 |
A k-adik láncolt balízcsoport azonosítója |
Q_LINKORIENTATION(k) |
1 |
A k-adik láncolt balízcsoport iránya |
Q_LINKREACTION(k) |
2 |
A k-adik láncolt balízcsoporthoz tartozó láncolási reakció |
Q_LINKACC(k) |
6 |
A k-adik láncolt balízcsoport láncolási pontosságának beállítása |
Láncolás csomag
12-es típusú csomag – 1-es szintű menetengedély:
Ezek az információk a vonat által megtehető távolságról, valamint a jelző(k)nél és a távolság(ok) végén alkalmazandó sebességről tartalmaznak adatokat. Amikor egy új menetengedély érkezik, az előző információ törlődik. A menetengedély információ többek között a következőket tartalmazza:
sebesség a jelzőnél,
a menetengedély hossza,
sebesség a menetengedély végénél,
a menetengedély érvényességi ideje,
információk a veszélyeztetési pontról:
megcsúszási szakasz információ,
megcsúszási szakasz távolság,
megcsúszás érvényességi ideje,
megcsúszási szakasz oldási sebessége.
- távolság a menetengedély végétől a veszélyeztetési pontig,
- oldási sebesség a veszélyeztetési pont után,
A csomag pontos felépítéséről a lenti táblázat ad tájékoztatást.
A menetengedély szakaszairól és időzítéseiről a bevezetőben, az időzítések témakörében már részletesebben volt szó. Az, hogy ez a témakör milyen erősen függ(het) az adott vasút jelzési és szabályrendszerétől, az alábbi hazai példa is szemlélteti. Addig ugyanis, amíg a menetengedély végpontjaként általában a megállás helyét szokás megadni, a MÁV-nál a jelzési rendszerhez és az üzemi feltételekhez jobban igazodóan a menetengedély határ pontjaként annak a jelzőnek a távolságát kell megadni, ahol a megengedett sebesség értéke változik, illetve ameddig a vonat egyenletes sebességgel haladhat, amennyiben az adott pont egyértelműen azonosítható.
A mozdonyvezetők minél jobb tájékoztatása érdekében az ETCS rendszerrel szemben ugyancsak elvárás, hogy a menetengedély minél pontosabb legyen és a kiértékelés lehetőleg minél hosszabb szakaszra terjedjen ki. E feltétel teljesítése érdekében szükséges, hogy a menetengedély összeállítása során ne csak az éppen közelített főjelző jelzési képét vegyék figyelembe, hanem a következőét is. Ha az egymást követő főjelzők közötti távolság egy meghatározott értéknél kisebb, akkor a menetengedélyt az adott és a következő főjelző jelzési képének tényleges kiértékelése alapján kell összeállítani (ami az önműködő térközberendezéseknél pl. „a következő jelző zöld” információ meghatározását jelenti). Ha az egymást követő főjelzők közötti távolság a meghatározott értéknél nagyobb, akkor a második főjelző előtt különálló előjelzőt kell felállítani. Ebben az esetben, vagyis ha a következő jelző előjelző, a menetengedély összeállításakor csak az aktuális jelző jelzési képét kell ténylegesen kiértékelni és elegendő azt figyelembe venni, hogy a következő jelzőhöz maximális sebességgel szabad-e érkezni.
Változó |
Hossz [bit] |
Megjegyzés |
NID_PACKET |
8 |
Csomagazonosító (=12) |
Q_DIR |
2 |
Menetirány |
L_PACKET |
13 |
A csomag hossza (min. 73) |
Q_SCALE |
2 |
Távolságmérés felbontása (0.1/1/10 méter) |
V_MAIN |
7 |
Jelzővel kapcsolatos sebességkorlátozás |
V_LOA |
7 |
Megengedett sebesség a menetengedély határánál |
T_LOA |
10 |
V-LOA célsebesség érvényességi ideje (lehet „nincs időzítés”) |
N_ITER |
5 |
Menetengedély közbenső szakaszainak száma (értéke 0, ha V_MAIN=0, vagy a menetengedély csak egy (vég)szakaszból áll) |
L_SECTION(k) |
15 |
A k-adik szakasz hossza |
Q_SECTIONTIMER(k) |
1 |
Van-e a k-adik szakasznak szakasz time-out-ja? |
T_SECTIONTIMER(k) |
10 |
A k-adik szakasz érvényességi ideje |
D_SECTIONTIMERSTOPLOC(k) |
15 |
Távolság a szakasz elejétől a szakasz time-out megállítási helyéig |
L_ENDSECTION |
15 |
A végszakasz hossza |
Q_SECTIONTIMER |
1 |
Van-e a végszakasznak szakasz időzítője? |
T_SECTIONTIMER |
10 |
A végszakasz érvényességi ideje |
D_SECTIONTIMERSTOPLOC |
15 |
Távolság a végszakasz elejétől a szakasz time-out leállítási helyéig |
Q_ENDTIMER |
1 |
Van-e végszakasz time-out? |
T_ENDTIMER |
10 |
Végszakasz oldási ideje |
D_ENDTIMERSTARTLOC |
15 |
A végszakasz time-out indítási helyének távolsága a menetengedély végétől |
Q_DANGERPOINT |
1 |
Van-e veszélyeztetési pont információ? |
D_DP |
15 |
Veszélyeztetési pont távolsága a menetengedély végétől |
V_RELEASEDP |
7 |
A veszélyeztetési ponthoz tartozó oldási sebesség |
Q_OVERLAP |
1 |
Van-e megcsúszási távolság információ? |
D_STARTOL |
15 |
Távolság a megcsúszási távolság időzítőjének indítási helye és a menetengedély vége között. |
T_OL |
10 |
Megcsúszási távolság érvényességi ideje |
D_OL |
15 |
Távolság a menetengedély végétől a megcsúszási távolság végéig |
V_RELEASEOL |
7 |
A megcsúszási távolsághoz tartozó oldási sebesség |
1-es szintű menetengedély csomag
15-ös csomagtípus – 2/3-as szintű menetengedély:
A 2/3-as szintű – 15-ös – menetengedély csomag lényegét tekintve mindössze annyiban különbözik az előbbiekben bemutatott 1-es szintű csomagtól, hogy a V_MAIN változó nem található meg benne.
Változó |
Hossz [bit] |
Megjegyzés |
NID_PACKET |
8 |
Csomagazonosító (=15) |
Q_DIR |
2 |
Menetirány |
L_PACKET |
13 |
A csomag hossza (min. 66) |
Q_SCALE |
2 |
Távolságmérés felbontása (0.1/1/10 méter) |
V_LOA |
7 |
Megengedett sebesség a menetengedély határánál |
T_LOA |
10 |
V-LOA célsebesség érvényességi ideje (lehet „nincs időzítés” ) |
N_ITER |
5 |
Menetengedély közbenső szakaszainak száma (értéke 0, ha a menetengedély csak egy (vég)szakaszból áll) |
L_SECTION(k) |
15 |
A k-adik szakasz hossza |
Q_SECTIONTIMER(k) |
1 |
Van-e a k-adik szakasznak szakasz time-out-ja? |
T_SECTIONTIMER(k) |
10 |
A k-adik szakasz érvényességi ideje |
D_SECTIONTIMERSTOPLOC(k) |
15 |
Távolság a szakasz elejétől a szakasz time-out megállítási helyéig |
L_ENDSECTION |
15 |
A végszakasz hossza |
Q_SECTIONTIMER |
1 |
Van-e a végszakasznak szakasz időzítője? |
T_SECTIONTIMER |
10 |
A végszakasz érvényességi ideje |
D_SECTIONTIMERSTOPLOC |
15 |
Távolság a végszakasz elejétől a szakasz time-out leállítási helyéig |
Q_ENDTIMER |
1 |
Van-e végszakasz time-out? |
T_ENDTIMER |
10 |
Végszakasz oldási ideje |
D_ENDTIMERSTARTLOC |
15 |
A végszakasz time-out indítási helyének távolsága a menetengedély végétől |
Q_DANGERPOINT |
1 |
Van-e veszélyeztetési pont információ? |
D_DP |
15 |
Veszélyeztetési pont távolsága a menetengedély végétől |
V_RELEASEDP |
7 |
A veszélyeztetési ponthoz tartozó oldási sebesség |
Q_OVERLAP |
1 |
Van-e megcsúszási távolság információ? |
D_STARTOL |
15 |
Távolság a megcsúszási távolság időzítőjének indítási helye és a menetengedély vége között. |
T_OL |
10 |
Megcsúszási távolság érvényességi ideje |
D_OL |
15 |
Távolság a menetengedély végétől a megcsúszási távolság végéig |
V_RELEASEOL |
7 |
A megcsúszási távolsághoz tartozó oldási sebesség |
2/3-as szintű menetengedély csomag
16-os típusú csomag – újrapozícionáló információk:
Bizonyos rendszerekben a lezárt vágányútról nem áll rendelkezésre minden információ. Ezt úgy kell elképzelni, hogy a lenti ábrán látható helyzetben az A jelző jelzési képeivel csak az egyenes irány (3. vágány) és a kitérőirány (1. vagy 2. vágány) között tud különbséget tenni, de azt, hogy utóbbi esetben az 1. vagy a 2. vágány van-e lezárva, nem tudja. Következésképpen az 1-es szinten, decentralizált esetben az A pontban lévő balíz sem képes egzakt információt juttatni a vonatra.
Hiányos útinformáció
Tegyük fel, hogy az A jelző továbbhaladást engedélyező jelzési képet mutat, mégpedig kitérőirányban (azt, hogy melyik vágányra, nem tudjuk). Legyen az 1. és 2. vágányra vonatkozó útleírás az ábra szerinti:
Feltételezett környezet újrapozícionáláshoz
A fentiek tükrében az A pontban lévő balíz a következő információkat küldi a fedélzet felé (lásd ábra):
a legkorlátozóbb pályaleírást, valamennyi lehetséges utat figyelembe véve (ez tehát az útinformációk kombinációja is lehet);
a legtávolabbi újrapozícionáló balíz láncolási távolságát (az újrapozícionáló balízcsoport azonosítója ekkor még nem ismert);
az A jelző ismert jelzési képének megfelelően a legkorlátozóbb menetengedély-információkat (a legrövidebb szakaszt, és a legalacsonyabb célsebességet);
ha bizonyos szakaszokhoz létezik időzítés, akkor a legkorlátozóbb időzítési értéket.
Legkorlátozóbb útinformáció, az A balíz információi
Látható, hogy az A pont után a fedélzeti berendezés csak a mindenkori legkisebb maximális sebességértékeket ismeri, azaz a 1. és 2. vágányra vonatkozó sebességprofilokból kialakult legkorlátozóbb sebességprofilt. Azért a legtávolabbi újrapozícionáló balíz[B2] láncolási távolságát kell megadni, mivel az EVC felügyeli, hogy a soron következő láncolt balíz nem kerülhetett-e már meghaladásra (pl. észlelés nélkül – várakozási ablak), ami a gyorsfék működésbe lépését eredményezhetné akkor, ha a legtávolabbi balízzal rendelkező vágányra járna be a vonat. Ugyancsak biztonsági okból kerül megadásra a legrövidebb szakasztávolság [1. vágány], hogy a fékgörbe számításánál a legrövidebb menetengedély-hosszal rendelkező vágányra járás esetén se csúszhasson túl a vonat a menetengedélye végén. Értelemszerűen hasonló elvek miatt jut a célsebesség-értékek közül a legalacsonyabb (40 km/h) a fedélzetre.
Valamely B jelű balíz meghaladásakor immár kétség nélkül eldönthető, hogy melyik vágányon halad a vonat. Ezért használjuk fel újrapozícionáló információk feladására a B balízokat (kövesd az ábrán, 1. vágányra haladást feltételezve), ahol B1 üzenetének tartalma tehát:
ez újrapozícionáló információ;
láncolás a következő C balízcsoporthoz;
távolság a menetengedély végéig;
erre a vágányra vonatkozó pályaleírás.
A B1 balíz újrapozícionáló információi
A vonat megkapja az új, erre a vágányra vonatkozó sebességprofilt, így a 40 km/h-ról felgyorsíthat 50 km/h-ra, majd a következő sebességlépcsőnél tovább. Szaggatottal a régi sebességprofil értéke látható, amit frissített az új információ. Végül megkapja immár a pontos információt arról is, hogy a következő láncolt balízcsoport 400 méterre a C balízcsoport lesz.
Figyelembe véve, hogy a specifikációk szerint az odométer általi távolságmérés pontosságának normál szintje mellett, nem folytonos átvitel esetén (pl. két balíz között), a biztonság érdekében 1000 méteren 50 méter járulékos távolságot kell figyelembe venni ráhagyásként, a fogadóvágányok ellenkező irányú balízcsoportjai a fedélzeti távolságmérő eszközök által szolgáltatott távolságadatok pontosítására is felhasználhatók.
Magának az újrapozícionáló csomagnak a felépítése az alábbi táblázatban látható:
Változó |
Hossz [bit] |
Megjegyzés |
NID_PACKET |
8 |
Csomagazonosító (=16) |
Q_DIR |
2 |
Menetirány |
L_PACKET |
13 |
A csomag hossza (=40) |
Q_SCALE |
2 |
Távolságmérés felbontása (0.1/1/10 méter) |
L_SECTION |
15 |
Az érvényes távolság pontosítása |
Újrapozícionáló csomag
21-es típusú csomag – lejtviszony információk:
A lejtviszony megváltozásának közléséhez az alábbi információk szükségesek:
a következő meredekség-változás kezdetének távolsága (0 akkor, ha a változás a balízcsoport referenciapontjától érvényes),
meredekség értéke.
Ha új lejtadatok érkeznek a vonatra, az előző adatok felülíródnak. A csomag pontos felépítését a következő:
Változó |
Hossz [bit] |
Megjegyzés |
NID_PACKET |
8 |
Csomagazonosító (=21) |
Q_DIR |
2 |
Menetirány |
L_PACKET |
13 |
A csomag hossza (=min. 54) |
Q_SCALE |
2 |
Távolságmérés felbontása (0.1/1/10 méter) |
D_GRADIENT |
15 |
A következő (első) lejtviszony-változás távolsága |
Q_GDIR |
1 |
A lejtviszony módosítója (0-lejtés, 1-emelkedés) |
G_A |
8 |
A biztonsági - legkisebb - lejtviszony |
N_ITER |
5 |
Gradiensprofil további szakaszainak száma |
D_GRADIENT(k) |
15 |
A k-adik lejtviszony-változás száma |
Q_GDIR(k) |
1 |
A k-adik szakasz lejtviszony módosítója (0-lejtés, 1-emelkedés) |
G_A(k) |
8 |
A k-adik szakasz biztonsági - legkisebb – lejtviszonya |
Lejtviszony csomag
27-es csomagtípus – statikus sebességprofil:
A statikus sebességprofil sebességváltozások formájában kerül kiküldésre. Minden sebességváltozáshoz az alábbi információk szükségesek:
A következő sebességváltozás távolsága (0, ha a változás a balízcsoport referenciapontjától érvényes). Összeadódó távolságok megadása szükséges;
Az új sebesség;
Módosító tényező, amely azt jelzi, hogy a sebesség megváltoztatása a vonat elejének vagy a vonat végének áthaladásakor érvényes (alapesetben a szerelvény hossza hozzáadódik a kevésbé korlátozó sebességértékre váltáskor);
A különböző szerelvénykategóriák számára:
- a kategóriára vonatkozó abszolút pozitív sebesség,
- a különbség melyik kategóriára érvényes.
Ha új állandó sebességprofil adatok érkeznek a vonatra, az előző adatok itt is felülíródnak.
Változó |
Hossz [bit] |
Megjegyzés |
NID_PACKET |
8 |
Csomagazonosító (=27) |
Q_DIR |
2 |
Menetirány |
L_PACKET |
13 |
A csomag hossza (min. 58) |
Q_SCALE |
2 |
Távolságmérés felbontása (0.1/1/10 méter) |
D_STATIC |
15 |
A következő – első – sebességprofil-változás távolsága |
V_STATIC |
7 |
A D_STATIC távolságtól előírt statikus sebességérték |
Q_FRONT |
1 |
Van-e vonathossz késleltetés? |
N_ITER |
5 |
A szakaszra megadott vonatkategóriák száma |
NC_DIFF(n) |
4 |
Az n-edik nemzetközi vonatkategória osztályszáma |
V_DIFF(n) |
7 |
Az n-edik vonatkategóriához rendelt abszolút sebességérték |
N_ITER |
5 |
A statikus sebességprofil további szakaszainak száma |
D_STATIC(k) |
15 |
A k-adik szakasz hossza (összeadódó távolságok) |
V_STATIC(k) |
5 |
A D_STATIC(k)-tól előírt statikus sebességérték |
Q_FRONT(k) |
1 |
Van-e vonathossz késleltetés a k-adik szakaszhoz? |
N_ITER(k) |
5 |
A k-adik szakaszra megadott vonatkategóriák száma |
NC_DIFF(k,m) |
4 |
A k-adik szakaszra vonatkozó m-edik vonatkategória osztályszáma |
V_DIFF(k,m) |
7 |
A k-adik szakaszra vonatkozó m-edik vonatkategóriához rendelt abszolút sebességérték |
Nemzetközi statikus sebességprofil csomag
A következő ábrán látható az iterációs ciklusok kibontása. A vonat az „A” balízcsoporttól a 27-es csomagon keresztül megkapja az első változás távolságát (D_STATIC). Jelen esetben ez a változó nem zérus értékű, így addig a jelenleg érvényes érték(ek) alkalmazandó(k). Attól a ponttól kezdve viszont a V_STATIC-ban megadott érték az irányadó, amelyen túl speciális vonatkategóriák (osztályok) számára külön érték is megadható – természetesen szintén szakaszonként külön-külön. Így például egy aktív rendszerű billenő kocsiszekrényes szerelvény (kékkel) általában gyorsabban haladhat, mint egy hagyományos szerelvény.
Sebességprofil csomag
39-es csomagtípus – pályaállapot–vontatási rendszer változása:
A csomag a vontatási feszültség változásáról nyújt információt. Felépítése a következő:
Változó |
Hossz [bit] |
Megjegyzés |
NID_PACKET |
8 |
Csomagazonosító (=39) |
Q_DIR |
2 |
Menetirány |
L_PACKET |
13 |
A csomag hossza (=48) |
Q_SCALE |
2 |
Távolságmérés felbontása (0.1/1/10 méter) |
D_TRACTION |
15 |
A vontatási rendszer megváltozásának távolsága |
M_TRACTION |
8 |
A D_TRACTION távolságtól alkalmazandó vontatási rendszer |
Vontatási rendszer változása csomag
41-es csomagtípus – szintátmenet utasítás:
Amikor a vonat egy ETCS szintről kilép, információt szükséges erről számára küldeni. A felhívást jellemzően az adott terület utolsó balízcsoportja bocsátja ki. Ez az alábbiakat tartalmazza:
a szintátmenet helyének távolsága,
sebesség a kilépési/átmeneti pontnál,
távolság, amelyen belül a mozdonyvezetőnek nyugtáznia kell az átmenet tényét, és
az új szintet (ún. „többszintű” pálya esetén valamennyi elérhető szintet, csökkenő sorrendben).
Változó |
Hossz [bit] |
Megjegyzés |
NID_PACKET |
8 |
Csomagazonosító (=41) |
Q_DIR |
2 |
Menetirány |
L_PACKET |
13 |
A csomag hossza (min. 63) |
Q_SCALE |
2 |
Távolságmérés felbontása (0.1/1/10 méter) |
D_LEVELTR |
15 |
A szintátmenet távolsága |
M_LEVELTR |
3 |
A D_LEVELTR távolságra elérhető legmagasabb ETCS szint |
NID_STM |
8 |
Ha M_LEVELTR=1 (STM), az STM azonosítója |
L_ACKLEVELTR |
15 |
A nyugtázási szakasz hossza |
N_ITER |
5 |
További elérhető ETCS szintek száma |
M_LEVELTR(k) |
3 |
A k-adik ETCS szint |
NID_STM(k) |
8 |
Ha az M_LEVELTR(k)=1 (STM), akkor az STM azonosítója |
L_ACKLEVELTR(k) |
15 |
A k-adik szint nyugtázási hossza (eltérő peremfeltételek miatt) |
Szintátmenet csomag
42-es csomagtípus – kapcsolat-menedzsment:
A csomag megadja egy meghatározott RBC azonosítóját és telefonszámát, amellyel a vonatnak kapcsolatot kell létesíteni, vagy éppen kapcsolatot kell bontani. A csomag tartalma alább látható:
Változó |
Hossz [bit] |
Megjegyzés |
NID_PACKET |
8 |
Csomagazonosító (=42) |
Q_DIR |
2 |
Menetirány |
L_PACKET |
13 |
A csomag hossza (=113) |
Q_RBC |
1 |
Kommunikációs kapcsolat létesítése vagy bontása? |
NID_C |
10 |
Ország/régió azonosítója (nem releváns, ha NID_RBC=”ismeretlen”) |
NID_RBC |
14 |
A régióhoz tartozó RBC azonosítója |
NID_RADIO |
64 |
RBC előfizetői száma (nem releváns, ha NID_RBC=”ismeretlen”) |
Q_SLEEPSESSION |
1 |
Távvezérelt gép figyelembe vegye-e a kapcsolatmenedzsment információkat? |
Kapcsolat-menedzsment csomag
44-es csomagtípus – ETCS rendszeren kívüli alkalmazások által használt adatok:
A külső eszközök felé adatokat szolgáltató pálya=>jármű irányú csomag felépítését a következő:
Változó |
Hossz [bit] |
Megjegyzés |
NID_PACKET |
8 |
Csomagazonosító (=44) |
Q_DIR |
2 |
Menetirány |
L_PACKET |
13 |
A csomag hossza (>32) |
NID_XUSER |
9 |
A felhasználói rendszer azonosítója |
Egyéb adatok |
|
Egyéb adatok a NID_XUSER függvényében |
Adatcsere külső alkalmazásokkal csomag/1
Egy üzenet – legyen az balíz-, hurok- vagy rádióüzenet – egy adott csomagból csak egyet tartalmazhat. Ez alól kivétel a 44-es csomag, amelyből több is szerepelhet egy konkrét üzeneten belül. Minden felhasználó maga dönt a 44-es csomag felhasználásáról. Ehhez a UIC-től kérvényeznie kell az adott eljáráshoz egy egyedi NID_XUSER változóértéket. Egy felhasználó egy NID_XUSER értékkel több célra is felhasználhatja a csomagot, ha azon belül megfelelően különbséget tud tenni az egyes eljárások között. Ugyanakkor lehetőség van több NID_XUSER érték kérelmezésére is, hiszen a változó 9 bites, ez pedig 511 különböző értéket jelent. Engedélyezett kettő vagy több tag közös igénylése is.
A 44-es csomagot az STM modul dolgozza fel, ennek megfelelően a 44-es csomag nem tartozik az interoperabilitási szabályok alá! Ugyanakkor a ETCS nyelvi szintaxisának meg kell felelnie minden egyedi 44-es csomagnak is. E csomagtípushoz tartozik például a hazai EVM-infill a Budapest-Hegyeshalom vonalon. A magyar mozdonyok a 44-es csomagon keresztül kapják meg és dolgozzák fel az EVM információkat. Újfent hangsúlyozzuk, hogy ez azonban nem interoperábilis megoldás!
49-es csomagtípus – balízlista tolatási körzethez:
A csomag tartalmazza valamennyi olyan balízcsoport azonosítóját, amelyet a vonat tolató módban meghaladhat. Amennyiben a meghaladott balízcsoport azonosítója nem szerepel e listában, azonnal megkezdődik a gyorsfékezés. A csomag felépítése a következő:
Változó |
Hossz [bit] |
Megjegyzés |
NID_PACKET |
8 |
Csomagazonosító (=49) |
Q_DIR |
2 |
Menetirány |
L_PACKET |
13 |
A csomag hossza (min. 53) |
N_ITER |
5 |
A listában szereplő balízcsoportok száma |
Q_NEWCOUNTRY(k) |
1 |
A k-adik balízcsoport régiója új-e? |
NID_C(k) |
10 |
Ha Q_NEWCOUNTRY=1, akkor az új ország/régió azonosító |
NID_BG(k) |
14 |
A k-adik balízcsoport azonosítója |
Balízcsoport lista tolatási körzethez csomag
51-es csomagtípus – tengelyterhelési sebességprofil:
A vonatnak – tengelyterhelése függvényében – a kategóriájára vonatkozó sebességprofilt kell alkalmaznia. Az 51-es csomag megadja az egyes kategóriákban alkalmazandó profilt. Ha tehát a vonat tengelyterhelése egyenlő vagy meghaladja az adott értéket, akkor az arra vonatkozó sebességkorlátozásokat figyelembe kell vennie (lásd ábra).
Változó |
Hossz [bit] |
Megjegyzés |
NID_PACKET |
8 |
Csomagazonosító (=51) |
Q_DIR |
2 |
Menetirány |
L_PACKET |
13 |
A csomag hossza (min. 26) |
Q_SCALE |
2 |
Távolságmérés felbontása (0.1/1/10 méter) |
Q_TRACKINIT |
1 |
Kezdőállapot folytatása vagy profil következik? |
D_AXLELOAD |
15 |
Tengelyterhelés miatti – első – sebességkorlátozás kezdete |
L_AXLELOAD |
15 |
A tengelyterhelés miatti – első – sebességkorlátozás hossza |
Q_FRONT |
1 |
Van-e vonathossz késleltetés? |
N_ITER |
5 |
Az első szakaszra vonatkozó tengelyterhelési kategóriák száma |
M_AXLELOAD(n) |
7 |
Az n-edik számú tengelyterhelési kategória terhelési értéke |
V_AXLELOAD(n) |
7 |
Az n-edik kategóriára vonatkozó tengelyterhelés miatti sebességkorlátozás értéke |
N_ITER |
5 |
A tengelyterhelési profil további szakaszainak száma |
D_AXLELOAD(k) |
15 |
A k-adik tengelyterhelés miatti sebességkorlátozás kezdete |
L_AXLELOAD(k) |
15 |
A k-adik tengelyterhelés miatti sebességkorlátozás hossza |
Q_FRONT(k) |
1 |
Van-e vonathossz késleltetés? |
N_ITER(k) |
5 |
A k-adik szakaszra vonatkozó tengelyterhelési kategóriák száma |
M_AXLELOAD(k,m) |
7 |
Az m-edik számú tengelyterhelési kategória terhelési értéke |
V_AXLELOAD(k,m) |
7 |
Az m-edik kategóriára vonatkozó tengelyterhelés miatti sebességkorlátozás értéke |
Tengelyterhelési sebességprofil csomag
Tengelyterhelési profil csomag
Az „A” balízcsoportnál megkapott tengelyterhelési sebességprofil csomag alapján a vonatnak D_AXLELOAD távolság múlva L_AXLELOAD hosszon keresztül figyelembe kell vennie a kategóriájára vonatkozó sebességkorlátozást. Újabb D_AXLELOAD(1) távolság múlva L_AXLELOAD(1) hosszon keresztül a V_AXLELOAD(1,m) értékek közül kell a rá vonatkozót alkalmaznia és így tovább. Példának okáért egy 40 tonna tengelyterhelés alatti vonat (kék) gyorsabban haladhat, mint egy e fölötti tengelyterhelésű vonat. Hazánkban ez mindennapos megoldás, hiszen több helyen nincs meg az EU előírásoknak megfelelő 225 KN tengelyterhelést viselő pályatest, így egyes tehervonatok csak sebességkorlátozással, rendkívüli küldeményként közlekedhetnek.
57-es csomagtípus – menetengedélykérés paraméterei:
A csomag megadja, hogy a vonatnak mikor és milyen gyakorisággal kell rádión keresztül menetengedélyért folyamodnia. A csomag felépítése ennek megfelelően a következő:
Változó |
Hossz [bit] |
Megjegyzés |
NID_PACKET |
8 |
Csomagazonosító (=57) |
Q_DIR |
2 |
Menetirány |
L_PACKET |
13 |
A csomag hossza (=49) |
T_MAR |
8 |
Az EOA/LOA jelzési határának eléréséig hátralévő idő |
T_TIMEOUTRQST |
10 |
Szakaszidőzítő leteltéig hátralevő idő |
T_CYCRQST |
8 |
Menetengedélykérés ciklusideje |
Menetengedélykérés paraméterei csomag
58-as csomagtípus – helyzetjelentés paraméterei:
A csomag előírja, hogy mikor és milyen gyakran kell a vonatnak helyzetjelentést adnia rádión keresztül.
Változó |
Hossz [bit] |
Megjegyzés |
NID_PACKET |
8 |
Csomagazonosító (=58) |
Q_DIR |
2 |
Menetirány |
L_PACKET |
13 |
A csomag hossza (min. 56) |
Q_SCALE |
2 |
Távolságmérés felbontása (0.1/1/10 méter) |
T_CYCLOC |
8 |
Helyzetjelentés ciklusideje |
D_CYCLOC |
15 |
Két helyzetjelentés között megtett távolság |
M_LOC |
3 |
Helyzetjelentés speciális esetei |
N_ITER |
5 |
Adott távolságra előírt helyzetjelentések száma |
D_LOC(k) |
15 |
Azon hely távolsága, ahol a vonatnak jelentenie kell pozícióját |
Q_LGTLOC(k) |
1 |
Helyzetjelentés vonat elejéhez vagy végéhez viszonyítva? |
Helyzetjelentés paraméterei csomag
63-as csomagtípus – balízlista SR engedélynél:
A csomag az SR módban meghaladható balízcsoportok azonosítóit tartalmazza. A csomag felépítésében gyakorlatilag megfelel a 49-es csomagtípusnak.
Változó |
Hossz [bit] |
Megjegyzés |
NID_PACKET |
8 |
Csomagazonosító (=63) |
Q_DIR |
2 |
Menetirány |
L_PACKET |
13 |
A csomag hossza (min. 53) |
N_ITER |
5 |
A listában szereplő balízcsoportok száma |
Q_NEWCOUNTRY(k) |
1 |
A k-adik balízcsoport régiója új-e? |
NID_C(k) |
10 |
Ha Q_NEWCOUNTRY=1, akkor az új ország/régió azonosító |
NID_BG(k) |
14 |
A k-adik balízcsoport azonosítója |
Balízcsoport lista SR engedélyhez csomag
65-ös csomagtípus – ideiglenes sebességkorlátozás:
Minden ideiglenes sebességkorlátozásnál közölni kell a kezdetének távolságát, a hosszát és a mértékét (lásd táblázat). Amikor a sebességkorlátozás vétele megtörténik, a vonat a már vett statikus sebességprofiljához hozzáadja azt. Az információ feladása kétféleképpen valósítható meg:
egy pár ideiglenes sebességkorlátozás információt tartalmazó balíz kihelyezése,
a már kihelyezett balízok feltöltése az ideiglenes sebességkorlátozást tartalmazó csomagokkal.
Észrevehető, hogy a specifikációt „minden igényt kielégítve” és nagyon előrelátó módon tervezték meg, hiszen a változók értékkészletében óriási tartalékok rejlenek. Ugyan a jelenlegi feltételek mellett túl sok realitása nem lenne, de ezen csomag felépítése egy akár 550 km/h sebességű, 300 km hosszú lassújel definiálását is lehetővé teszi.
Változó |
Hossz [bit] |
Megjegyzés |
NID_PACKET |
8 |
Csomagazonosító (=65) |
Q_DIR |
2 |
Menetirány |
L_PACKET |
13 |
A csomag hossza (=71) |
Q_SCALE |
2 |
Távolságmérés felbontása (0.1/1/10 méter) |
NID_TSR |
8 |
Ideiglenes sebességkorlátozás azonosítója |
D_TSR |
15 |
Ideiglenes sebességkorlátozás kezdetének távolsága |
L_TSR |
15 |
Ideiglenes sebességkorlátozás hossza |
Q_FRONT |
1 |
Van-e vonathossz késleltetés? |
V_TSR |
7 |
A sebességkorlátozás alatt engedélyezett sebesség |
Ideiglenes sebességkorlátozás csomag felépítése
66-os csomagtípus – ideiglenes sebességkorlátozás visszavonása:
A csomag megadja annak az ideiglenes sebességkorlátozásnak az azonosítóját, amely visszavonásra kerül.
Változó |
Hossz [bit] |
Megjegyzés |
NID_PACKET |
8 |
Csomagazonosító (=66) |
Q_DIR |
2 |
Menetirány |
L_PACKET |
13 |
A csomag hossza (=31) |
NID_TSR |
8 |
Visszavont ideiglenes sebességkorlátozás azonosítója |
Ideiglenes sebességkorlátozás visszavonása csomag felépítése
67-es csomagtípus – pályaállapot–nagy fémes tömeg:
A csomag megadja, hogy hol szükséges kikapcsolni a balízátvitelt a pálya mentén előforduló nagyobb fémes tömeg miatt. A hossz megadásával kiszámítható, hogy az átvitelt hol lehet visszakapcsolni. A csomagban – az N_ITER változó felhasználásával – több ilyen tulajdonságú hely információja is feladható.
Változó |
Hossz [bit] |
Megjegyzés |
NID_PACKET |
8 |
Csomagazonosító (=67) |
Q_DIR |
2 |
Menetirány |
L_PACKET |
13 |
A csomag hossza (min. 60) |
Q_SCALE |
2 |
Távolságmérés felbontása (0.1/1/10 méter) |
D_TRACKCOND |
15 |
Pályaállapot változásának távolsága |
L_TRACKCOND |
15 |
Balízátvitel kikapcsolásának hossza |
N_ITER |
5 |
További nagy fémes tömegek száma |
D_TRACKCOND(k) |
15 |
A k-adik nagy fémes tömeg távolsága (összeadódó távolságok) |
L_TRACKCOND(k) |
15 |
A k-adik balízátvitel-kikapcsolás hossza |
Nagy fémes tömeg csomag
A nagy fémes tömegnek az átvitelre gyakorolt hatásáról a balíz pályaelemnél olvashat bővebben.
68-as csomagtípus – pályaviszonyok:
A csomag megadja a különböző pályaállapotok (M_TRACKINIT) – mint például a feszültségmentes szakaszok, rádiós lyukak, alagutak, hidak, stb. – távolságát, hosszát és jellemzőjét. Ha valamely pályaviszony Q_TRACKINIT változója az 1-es értékre van beállítva, akkor az adott pályaviszonyhoz tartozó kezdőállapotot kell alkalmazni. Ennek megfelelően a csomag felépítése alább látható:
Változó |
Hossz [bit] |
Megjegyzés |
NID_PACKET |
8 |
Csomagazonosító (=68) |
Q_DIR |
2 |
Menetirány |
L_PACKET |
13 |
A csomag hossza (min. 26) |
Q_SCALE |
2 |
Távolságmérés felbontása (0.1/1/10 méter) |
Q_TRACKINIT |
1 |
Kezdőállapot folytatása (üres profil) vagy profil következik? |
D_TRACKINIT |
15 |
Csak ha Q_TRACKINIT=1: az üres profil kezdetének távolsága |
D_TRACKCOND |
15 |
Többi változó csak, ha Q_TRACKINIT=0: profil kezdetének távolsága |
L_TRACKCOND |
15 |
Meghatározott pályaviszony hossza |
M_TRACKCOND |
4 |
Pályaállapot jellemzője |
N_ITER |
5 |
&932;ovábbi pályaállapotok száma |
D_TRACKCOND(k) |
15 |
A k-adik pályaállapot kezdetének távolsága |
L_TRACKCOND(k) |
15 |
A k-adik pályaállapot hossza |
M_TRACKCOND(k) |
4 |
A k-adik pályaállapot jellemzője |
Pályaviszonyok csomag
70-es csomagtípus – útvonal-alkalmasság adat:
A csomag megadja azokat a feltételeket, amelyekkel egy vonat az adott útvonalra beléphet.
Változó |
Hossz [bit] |
Megjegyzés |
NID_PACKET |
8 |
Csomagazonosító (=70) |
Q_DIR |
2 |
Menetirány |
L_PACKET |
13 |
A csomag hossza (min. 26) |
Q_SCALE |
2 |
Távolságmérés felbontása (0.1/1/10 méter) |
Q_TRACKINIT |
1 |
Kezdőállapot folytatása (üres profil) vagy profil következik? |
D_TRACKINIT |
15 |
Csak ha Q_TRACKINIT=1: az üres profil kezdetének távolsága |
D_SUITABILITY |
15 |
Többi változó csak, ha Q_TRACKINIT=0: profil kezdetének távolsága |
Q_SUITABILITY |
2 |
Útvonal-alkalmasság típusa |
M_LOADINGGAUGE |
8 |
Ha Q_SUITABILITY=00: Rakszelvény profil |
M_AXLELOAD |
7 |
Ha Q_SIUTABILITY=01: Tengelyterhelés mértéke |
M_TRACTION |
8 |
Ha Q_SUITABILITY=10: Vontatási rendszer fajtája |
N_ITER |
5 |
További útvonal-alkalmasság adatok száma |
D_SUITABILITY(k) |
15 |
A k-adik útvonal-alkalmasság távolsága |
Q_SUITABILITY(k) |
2 |
A k-adik útvonal-alkalmasság típusa |
M_LOADINGGAUGE(k) |
8 |
Ha Q_SUITABILITY=00: A k-adik rakszelvény profil |
M_AXLELOAD(k) |
7 |
Ha Q_SIUTABILITY=01: A k-adik tengelyterhelés mértéke |
M_TRACTION(k) |
8 |
Ha Q_SUITABILITY=10: A k-adik vontatási rendszer fajtája |
Útvonal-alkalmasság csomag
71-es csomagtípus – tapadási tényező:
A csomag lehetővé teszi, hogy a pályaoldal a fékezési modellben alkalmazott tapadási tényező értékének megváltoztatására utasítsa a fedélzeti berendezést. A tapadási tényező megváltoztatására szükség lehet ősszel, a nedves falevelek sínkoronára hullásakor, télen hóeséskor, vagy adott esetben selyemhernyók elszaporodásakor, stb.
Változó |
Hossz [bit] |
Megjegyzés |
NID_PACKET |
8 |
Csomagazonosító (=71) |
Q_DIR |
2 |
Menetirány |
L_PACKET |
13 |
A csomag hossza (=56) |
Q_SCALE |
2 |
Távolságmérés felbontása (0.1/1/10 méter) |
D_ADHESION |
15 |
A csökkentett tapadási tényezőjű szakasz kezdetének távolsága |
L_ADHESION |
15 |
A csökkentett tapadási tényezőjű szakasz hossza |
M_ADHESION |
1 |
Tapadási tényező értéke |
Tapadási tényező csomag
72-es csomagtípus – formázatlan szöveges üzenet:
Ez a csomag olyan – karakterekből álló – üzenet, amelyet szükség esetén a mozdonyvezető tájékoztatására lehet elküldeni a fedélzetre.
Változó |
Hossz [bit] |
Megjegyzés |
NID_PACKET |
8 |
Csomagazonosító (=72) |
Q_DIR |
2 |
Menetirány |
L_PACKET |
13 |
A csomag hossza (min. 93) |
Q_SCALE |
2 |
Távolságmérés felbontása (0.1/1/10 méter) |
Q_TEXTCLASS |
2 |
Megjelenítendő üzenet rangja |
Q_TEXTDISPLAY |
1 |
Megjelenítési feltételek kombináltak-e? |
D_TEXTDISPLAY |
15 |
Szöveg megjelenítésének távolsága (indító feltétel) |
M_MODETEXTDISPLAY |
4 |
Mely üzemmódban érvényes az üzenet? (indító feltétel) |
M_LEVELTEXTDISPLAY |
3 |
Mely szinten érvényes az üzenet? (indító feltétel) |
NID_STM |
8 |
Ha M_LEVELTR=1 (STM), akkor az STM azonosítója |
L_TEXTDISPLAY |
15 |
Milyen hosszon jelenik meg a szöveg (vég feltétel) |
T_TEXTDISPLAY |
10 |
Szöveg megjelenésének időtartama (vég feltétel) |
M_MODETEXTDISPLAY |
4 |
Mely fedélzeti üzemmódtól érvénytelen az üzenet? (vég feltétel) |
M_LEVELTEXTDISPLAY |
3 |
Mely fedélzeti szinttől érvénytelen az üzenet? (vég feltétel) |
NID_STM |
8 |
Ha M_LEVELTR=1 (STM), akkor az STM azonosítója |
Q_TEXTCONFIRM |
2 |
Nyugtázási igény/reakció? |
L_TEXT |
8 |
A szöveg karaktersorozatának hossza |
X_TEXT(L_TEXT) |
8 |
Az L_TEXT hosszúságú szöveges karakterlánc |
Formázatlan szöveges üzenet csomag
76-os csomagtípus – fix szöveges üzenet:
A csomag az előre definiált fix szöveges üzenetek közül választ ki a Q_TEXT változó segítségével egyet, amelyet a mozdonyvezető számára megjelenít a fedélzeti berendezés. A fix üzenetek esetén lehetővé válik, hogy mindig az aktuális DMI nyelven jelenjen meg a kiválasztott szöveg.
Változó |
Hossz [bit] |
Megjegyzés |
NID_PACKET |
8 |
Csomagazonosító (=76) |
Q_DIR |
2 |
Menetirány |
L_PACKET |
13 |
A csomag hossza (min. 92) |
Q_SCALE |
2 |
Távolságmérés felbontása (0.1/1/10 méter) |
Q_TEXTCLASS |
2 |
Megjelenítendő üzenet rangja |
Q_TEXTDISPLAY |
1 |
Megjelenítési feltételek kombináltak-e? |
D_TEXTDISPLAY |
15 |
Szöveg megjelenítésének távolsága (indító feltétel) |
M_MODETEXTDISPLAY |
4 |
Mely üzemmódban érvényes az üzenet? (indító feltétel) |
M_LEVELTEXTDISPLAY |
3 |
Mely szinten érvényes az üzenet? (indító feltétel) |
NID_STM |
8 |
Ha M_LEVELTR=1 (STM), akkor az STM azonosítója |
L_TEXTDISPLAY |
15 |
Milyen hosszon jelenik meg a szöveg (vég feltétel) |
T_TEXTDISPLAY |
10 |
Szöveg megjelenésének időtartama (vég feltétel) |
M_MODETEXTDISPLAY |
4 |
Mely fedélzeti üzemmódtól érvénytelen az üzenet? (vég feltétel) |
M_LEVELTEXTDISPLAY |
3 |
Mely fedélzeti szinttől érvénytelen az üzenet? (vég feltétel) |
NID_STM |
8 |
Ha M_LEVELTR=1 (STM), akkor az STM azonosítója |
Q_TEXTCONFIRM |
2 |
Nyugtázási igény/reakció? |
Q_TEXT |
8 |
A megjelenítendő fix üzenet indexe |
Fix szöveges üzenet csomag
79-es csomagtípus – földrajzi pozíció információ:
A 79-es csomag segítségével egy meghatározott referencia-balízcsoporthoz viszonyítva információt adhatunk a földrajzi pozícióról. A referencia-balízcsoport azonosítóján túl szükség van még az attól mért távolság értékére, illetve arra a módosítóra, amely megmutatja, hogy ezt a távolságot a referencia-balízcsoport irányával megegyező, vagy éppen ellenkező irányba kell-e számítani. A csomag – a korábbiakban már megismert N_ITER változó segítségével – lehetőséget ad egyszerre több referencia ponthoz történő viszonyításra is.
Változó |
Hossz [bit] |
Megjegyzés |
NID_PACKET |
8 |
Csomagazonosító (=79) |
Q_DIR |
2 |
Menetirány |
L_PACKET |
13 |
A csomag hossza (min. 81) |
Q_SCALE |
2 |
Távolságmérés felbontása (0.1/1/10 méter) |
Q_NEWCOUNTRY |
1 |
Ugyanazon országban/régióban található-e a referencia-balízcsoport? |
NID_C |
10 |
Ha Q_NEWCOUNTRY=1, akkor az új ország/régió azonosító |
NID_BG |
14 |
Referencia-balízcsoport azonosítója |
D_POSOFF |
15 |
Pályakilométer eltolás távolságértéke a referenciabalíztól |
Q_MPOSITION |
1 |
A pozíció számolásának iránya a referencia-balízcsoport irányához viszonyítva |
M_POSITION |
20 |
Az útkilométer értéke |
N_ITER |
5 |
További referenciapontokhoz viszonyító pozíciójelentések száma |
Q_NEWCOUNTRY(k) |
1 |
A k-adik referencia-balízcsoport új országban/régióban található-e? |
NID_C(k) |
10 |
Ha Q_NEWCOUNTRY(k)=1, akkor az új ország/régió azonosítója |
NID_BG(k) |
14 |
A k-adik referencia-balízcsoport azonosítója |
D_POSOFF(k) |
15 |
Pályakilométer eltolás távolságértéke a k-adik referenciabalíztól |
Q_MPOSITION(k) |
1 |
A pozíció számolásának iránya a k-adik referencia-balízcsoport irányához viszonyítva |
M_POSITION(k) |
20 |
A k-adik esethez tartozó útkilométer értéke |
A földrajzi pozíció információ csomagja
80-as csomagtípus – üzemmód profil:
Ez az információ a fedélzeti rendszer érvényes menetengedélyén belül az üzemmód átállítását szolgálja annak egy vagy több meghatározott szakaszán. Az előírt üzemmód csak az OS vagy az SH üzemmód lehet. A csomagban az alábbi információk megadása szükséges:
az előírt üzemmód (OS vagy SH),
az üzemmódváltás helyének távolsága és hossza,
sebesség az átváltási ponton,
távolság, amelyen belül a mozdonyvezetőnek nyugtáznia kell az átmenet tényét.
Változó |
Hossz [bit] |
Megjegyzés |
NID_PACKET |
8 |
Csomagazonosító (=80) |
Q_DIR |
2 |
Menetirány |
L_PACKET |
13 |
A csomag hossza (min. 84) |
Q_SCALE |
2 |
Távolságmérés felbontása (0.1/1/10 méter) |
D_MAMODE |
15 |
A következő – első – üzemmódátmenet távolsága |
M_MAMODE |
2 |
A menetengedély egy részén szükséges üzemmód (OS vagy SH) |
V_MAMODE |
7 |
Az előírt mód esetén alkalmazandó sebesség (pl. a nemzeti érték) |
L_MAMODE |
15 |
Az előírt üzemmód alkalmazási hossza |
L_ACKMAMODE |
15 |
A nyugtázási terület hossza az üzemmódátmenetet megelőzően |
N_ITER |
5 |
További SH/OS szakaszok száma a menetengedélyen belül |
D_MAMODE(k) |
15 |
A k-adik üzemmódátmenet távolsága |
M_MAMODE(k) |
2 |
A k-adik üzemmódátmenetre vonatkozó üzemmód (OS vagy SH) |
V_MAMODE(k) |
7 |
A k-adik üzemmódátmenet esetén alkalmazandó sebességérték |
L_MAMODE(k) |
15 |
A k-adik üzemmód alkalmazási hossza |
L_ACKMAMODE(k) |
15 |
A nyugtázási terület hossza a k-adik üzemmódátmenetet megelőzően |
Mód profil csomag
Tovább a következő csomagokhoz
Vissza a csomagokhoz
Lap teteje
ETCS
Az ETCS
Az ETCS története
ETCS specifikációk
Rendszerelemek
Pályamenti rendszerelemek
- Balíz
- LEU egység
- Hurok
- Rádióhálózat
- RBC központ
- RIU egység
Fedélzeti rendszerelemek
- EVC
- BTM/LTM modul
- DMI
- JRU adatrögzítő
- Odométer
- STM modul
- Rádió
- TIU egység
- Vonatintegritás
ETCS szintek
1-es szint
2-es szint
3-as szint
STM szint
0-s szint
ETCS üzemmódok
Küldetés ETCS-ben
Az ETCS nyelv
Változók
Csomagok
Táviratok
Üzenetek
ETCS könyv
Az ETCS jelene
Az ETCS jövője
Vissza a főoldalra